باز هم جنگ در فلسطین، داستان های تکراری و کاسه های داغ تر از آش ایرانی

این روزها که اسراییل از چهار روز پیش حمله نظامی گسترده ای را به نوار غزه و حکومت حماس  آغاز کرده است، نمی شود آن را دور زد و هیچ چیز ننوشت. در باره بحران خاورمیانه نوشتن دشوار است اگر بخواهی همه جانبه بنویسی و چیزی را جا نگذاری وگرنه پای نوشته پر می شود از این که:  یک جانبه دیده ای، طرفداری از این یکی یا آن یکی کرده ای و غیره. ولی به هر حال!

در ایران حکومتیان چون همیشه شروع به تظاهرات سازمان یافته کرده اند و ثبت نام شهادت طلبانه راه انداخته اند. مطبوعات حکومتی پر است از سروصدا و شعار حمایت از حماس و حمله به کشورهای عربی، غرب؛ آمریکا و کل جهان که چرا ساکت نشسته اند. تمام دنیا سازشکار است و تنها حکومت اسلامی ایران یار و یاور قاطع فلسطینیان است. هوچیان دوباره به سروصدا افتاده اند.

چند صد نفر که بیشتر آنها غیرنظامی هستند، تاکنون در نوار غزه کشته شده اند. نمی دانم ادعاهای نظامیان که ما با دقت می زنیم و موشک ما از میان در عبور می کند و درست به هدف می خورد را باور کنیم یا نه. اگر باور کنیم، باید نتیجه بگیریم که اسراییل مردم غیر نظامی را آگاهانه هدف قرار می دهد و این یعنی جنایت علیه بشریت، همان گونه که حماس و دیگر تروریست ها غیر نظامیان و مردم بی گناه را در اسراییل می کشند، با بمب یا موشک.

آنچه هست این است که اسراییل مدتها بود به حماس هشدار می داد که دست از موشک پراکنی به مناطق مسکونی اسراییل بردارد. همین هفته پیش خانم «تزیپی لیونی» باز هم هشدار داد که دست از پرتاب موشک بردارید. تا همین چهار روز پیش هیچ کجا در دنیای عرب یا ایران ندیدم که کسی از حماس بخواهد که موشک پراکنی را متوقف کند. هیچ انتقادی نبود. همه اینهایی که اکنون سر به انتقاد برداشته اند، همگی ساکت بودند . حال، جدا از درگیری تاریخی فلسطینی ها و اسراییل، کدام آدم عاقلی انتظار دارد که بر سر مردمان کشوری 5000 موشک شلیک شود و حکومت آنجا بدون عمل بنشیند. حال این موشک ها خسارتی بزنند یا نزنند. بنابراین محکومیت اسراییل به طور یک جانبه بدون محکوم کردن حماس چیزی نیست جز هوچی گری که این روزها در میان خاور میانه ای ها مد شده است و چه تیپیک است این رفتار برای آنها. حماس که مواجب گیر حکومت اسلامی ایران است، تنها و تنها به منافع حزبی و بنیادگرایانه خود می اندیشد، نه به دمکراسی اعتقاد دارد و نه به منافع مردم فلسطین. گروهی آدم مرتجع، فاسد و تنگ نظر مردم غزه را گروگان گرفته اند و با وجودی که محمود عباس اسماعیل هانیه را برکنار کرده است، حماس مدعی حکومت کامل فلسطین است و خود را نماینده تمام فلسطینی ها می داند. اینها دمکراسی را در صورتی قبول دارند که به نفع آنها باشد و دیگر هیچ. همه چیز را فدا کرده اند، منافع مردم فلسطین، صلح خاورمیانه و زندگی مردم غیرنظامی و امنیت منطقه! حماس در تاریخ خود چیزی جز خشونت، سلاح و بمب به کار نبرده است. هیچ بهایی برای آنها زیاد نبوده است، چه زندگی مردم بی گناه غیرنظامی در اسراییل، در مراکز خرید، اتوبوس، مدرسه یا کافه و دیسکوتک و چه مردم فلسطین که می روند و پشت آنها پنهان شده و از آنها به عنوان سپر انسانی سوء استفاده می کنند.

به اسراییل ایراد می گیرند که چرا به غیرنظامیان حمله کرده است. تاکنون از هیچ یک از این مدعیان منافع فلسطین ندیده ام که به حماس و یا دو سال پیش به حزب الله لبنان ایراد بگیرند که چرا تمام پایگاه های خود، جاهای نظامی و موشک اندازهای خود را در مناطق فشرده مسکونی گذارده اند. کسی به آنها ایراد نمی گیرد که چرا پشت مردم، در کنار مدرسه یا داخل مسجد و بیمارستان پنهان می شوند.

این نیز شوخی روزگار است که حماس ساخته و پرداخته و مورد حمایت وسیع اسراییل در سالهای 1980، اکنون به جان خودشان افتاده است. شاید خیلی ها یادشان نباشد. ولی پیش از آن که بیایید در پای این نوشته کامنت بگذارید، کمی در تاریخ حماس تحقیق کنید. اسراییلی ها حداقل نباید یادشان رفته باشد که آنگاه که تنها با زبان زور با فلسطینی ها سخن می گفتند و از موضع قدرت برخورد می کردند، برای شکستن قدرت سازمان آزادی بخش فلسطین و وحدت یکپارچه گروه های فلسطینی که در این سازمان بودند، به حمایت از گرایش های تندروی مخالف با سازمان آزادی بخش فلسطین (PLO) پرداختند با این هدف که اتحاد فلسطینی ها را بشکنند. سازمان حماس که در سال 1978 همزمان با انتفاضه راه افتاده بود، مورد حمایت مستقیم و غیر مستقیم مالی و تسلیحاتی اسراییل قرار گرفت. اکنون باید به دولت اسراییل در شکستن اتحاد فلسطینی ها تبریک گفت. تنها یک مشکل کوچک وجود دارد و آن این است که متاسفانه جبهه کمی جا به جا شده است. از دستتان در رفت! حالا تشریف بیاورید و این وضع را جمع بفرمایید.

همانگونه نیز در گذشته به آمریکا، پاکستان و عربستان سعودی تبریک گفتیم که در ایجاد آدمخواران طالبان در برابر اتحاد شوروی  بسیار موفق بودند. در آنجا نیز همان مشکل کوچک به وجود آمد که حالا طالبان به جان آمریکا، عربستان سعودی و پاکستان افتاده اند.

نه حماس و نه حامیان لبنانی، سوری یا ایرانی آنها می فهمند که مواضع تندروانه آنها نه تنها هیچ کمکی به حل بحران خاورمیانه نمی کند، بلکه بر آن می افزاید. موشک پراکنی احمقانه تنها بهانه به دست تندروها و بنیادگرایان اسراییلی چون حزب شاس و دیگر مرتجعان مذهبی می دهد که در آنجا نیز خرد را قربانی کنند و خود را به قدرت برسانند. چه عجیب است که فلسطینی ها درس نمی گیرند و نمی فهمند که همین کارهایشان در گذشته باعث شد که جنایتکاری چون آریل شارون، قصاب صبرا و شتیلا که خود را یک «نازی» می خواند و اکنون به یک گیاه تبدیل شده است، به حکومت اسراییل برسد. به راستی فلسطینی ها کسی چون او را در حکومت اسراییل لازم دارند؟

چند ماه پیش که در عربستان سعودی بودم، به یکی از مهندسان فلسطینی مقیم اردن که با حرارت از فلسطین سخن می راند که ما تا آخرین نفس برای آزادی فلسطین خواهیم جنگید، گفتم: ببین! کسی نمی گوید نجنگید! ولی شصت سال است دارید از این حرفها می زنید و شصت سال است که حتی یک سانتیمتر نتوانسته اید به دست بیاورید و کلی هم باخته اید. فکر نمی کنی که پس از شصت سال بهتر است کمی انتقادی فکر کنید که شاید در جایی دارید اشتباه می کنید؟ شاید روشتان اشتباه است. آخر مگر می شود که کسی شصت سال درجا بزند و باز هم حرفش همانها باشد که همیشه می گفت و قدرت یادگیری و انتقاد از خود و تحلیل نداشته باشد؟ هنوز دارید همان شعارهای شصت سال پیش را می دهید. نه پیشرفت علمی کرده اید و نه پیشرفت اقتصادی و نه عقلتان رشد کرده است. تنها دستاوردتان تولید بچه است. 300 هزار نفری که شصت سال پیش رانده شده بودند، اکنون شده اند 3،5 میلیون نفر و همین برای هر راه حل درست و معقولی مشکل درست می کند که چگونه می شود به 3،5 میلیون نفر وارث آن 300 هزار نفر اجازه بازگشت داد. در اسراییل هم عربها گرم تولید مثل هستند و تا امروز %23 جمعیت اسراییل را تشکیل می دهند. در مقابل اسراییل فسقلی محاصره شده در میان شما عربها به تمام پیشرفت های ممکن دست یافته است و حقارت و بدبختی تان را هر روز به رختان می کشد. همین شما فلسطینی ها هزار هزار هر روز لب مرز با اسراییل ایستاده اید و می خواهید برای کار به آنجا بروید. چند نفر از مردم فلسطین محل کارشان در اسراییل است و هر روز از مرز رد می شوند و هر گاه که مرز را اسراییل به دلیلی می بندد می شنویم که هزار هزار نتوانسته اند سر کار خود حاضر شوند؟

چیزی زیادی نگفت. شاید از روی ادب چیزی نگفت و این که شاید من رییسش بودم. کاری به او ندارم که انسان خوب و وارسته ای است. ولی در رفتار جمعی فلسطینی ها نقش خرد و اندیشه خیلی کمرنگ است. آنها در سیاست جمعی خود نمی فهمند که با این موشک های قراضه درپیتی تنها به جنگ طلبان اسراییلی بهانه می دهند که صدای طرفداران صلح در اسراییل را خاموش سازند و این کارها را که شاهد هستیم، بکنند. «اوری آونری» صدایش به گوش کسی نرسد و هم پالکی های شارون اکنون روی دور باشند.

ایرانی ها را هم داشته باشید: شنیدم که هوچی ها فشار می آورند که فتوا دهند و ما به اسراییل می ریزیم. خواندم که احمد توکلی گفته است که من داوطلب جنگ هستم و می روم. چه جالب! بفرمایید آقای توکلی خالی بند هوچی! بفرمایید به جبهه تا دیگران هم بیایند. گمان کنم اگر همه هوچی های ایرانی هر کدام یک سطل آب بریزند، اسراییل را آب خواهد برد. یادتان هست این جمله مشهور با سطل آب که در رابطه با اعراب گفته می شد؟ این جمله تنها یک اشکال دارد: با یک «اگر» شروع می شود، آن هم از نوع ایرانیش!

قبلا هم نوشته ام که رسانه ای دولتی ایران بر اساس دکترین رسمی تمام اخبار پیرامون فلسطین و اسراییل را تحریف می کنند تا بتوانند احساسات مردم را در جهت سیاست خود هدایت کنند. در جای دیگری هم نوشته بودم که جای تاسف دارد که از رسانه های جمهوری اسلامی از «عملیات شهادت طلبانه» یک «مبارز فلسطینی» بشنوی که خود را در اسراییل منفجر کرده است و «دو صهیونیست» را کشته و به درک واصل کرده است و همان روز در رسانه های آزاد در اروپا بخوانی که انفجار در یک مرکز خرید رخ داده بوده است و دو صهیونیست به درک واصل شده، زن جوان 25 ساله ای به همراه دختر 3-4 ساله اش بوده اند. همین گونه است تقریبا تمام اخباری که رسانه های حکومتی جمهوری اسلامی به مردم ایران ارایه می دهند و ما در جاهای دیگر چیز دیگری می خوانیم و می بینیم.

اگر بخواهم دیدگاه خود را پیرامون بحران خاورمیانه در یک جمله خلاصه کنم، باید بگویم که در این درگیری دیگر سال هاست که مقصر کامل و بی گناه کامل وجود ندارد. هیچ راهی به جز پایان درگیری های مسلحانه و مذاکره وجود ندارد. اسراییل اکنون بیش از گذشته فهمیده است که دیگر نمی شود با زبان زور و سرکوب و بمب و کشتار حقوق مردم فلسطین را پایمال کرد. اسراییل نیز شصت سال است با کاربرد هر چیز ممکن، قدرت نظامی، پیشرفت اقتصادی و تکنولوژیک درجه یک هیچ چیز به دست نیاورده است. اگر فلسطینی ها با کارهای خود در این شصت سال آزگار حتی یک سانتیمتر نیز گیرشان نیامده، اسراییلی ها نیز در این شصت سال آزگار حتی یک ثانیه امنیت نداشته اند. خرد حکم می کند که آنها نیز به این بیاندیشند که هیچ راهی جز سازش و مذاکره ندارند.

سخن تمام، در این بحران کنونی حماس مقصر اصلی این جنگ افروزی است که ابعادش را کسی نمی تواند حدس بزند و امیدوارم که هر چه زودتر خاتمه یابد و گسترش نیابد.

دیدن اینها هم بد نیست:

–          مديران وزارت ارشاد صبح امروز دوشنبه در پايان نشست مشترک معاونت برنامه ريزي و توسعه و مديران کل استاني اين وزارتخانه با صدور بيانيه‌اي براي «جانفشاني و شهادت در راه مقدس دفاع از مردم مظلوم غزه» اعلام آمادگي کردند. اینجا

–          فرم سه گزينه اي طومار آمادگي رزمي، مالي و تبليغي براي جنگ با رژيم صهيونيستي از طريق سايت جامعه روحانيت مبارز براي لبيك به حكم مقام معظم رهبري از تاريخ 9/10/87 به مدت يك هفته فعال شد. اینجا

این فرم این شکلی است:

در پي پيام مقام معظم رهبري و فاجعه غزه براي جنگ با رژيم صهيونيستي اعلام آمادگي كنید:

–          آمادگی  تبلیغی دارم

–          آمادگی رزمی دارم

–          آمادگی مالی دارم

ایلنا:‌دادستاني و قضات دادسراي تهران (سعيد مرتضوی) طي فراخواني از حقوقدانان و قضات آزاده و عدالت‌‏خواه جهان به منظور تلاش در تشکيل دادگاه کيفري بين المللي براي تعقيب و محاکمه سران جنايتکار اسرائیل دعوت کردند.

البته این تنها یک همه پرسی است و ثبت نام نیست پاسخ دادن به آن هیچگونه عواقب و مسئولیتی و ریسکی ندارد. البته گزینه چهارم یادشان رفته:

–        هیچ گونه آمادگی ندارم.

با این وجود ببینیم کی می رود! آقای توکلی بفرمایید! شما اول!

در همین زمینه: حمایت از غزه به سبک ایرانی

38 پاسخ

  1. می تونم بگم با تمام این مطلب موافقم. یک طرز فکر یکسان در مورد موضوعی واحد داشتیم. من هم در وبلاگم در این باره نوشتم اما مطلب شما خیلی خیلی مساله رو بهتر بیان کرد. عالی بود.

  2. واقعا عالی نوشتی.

  3. از اينكه نوشته‏هاي شما عالي بوده و هست، جاي شكي نيست (براي من). اشكالي ندارد كه انتقاد كنم؟؟!! نه حتما ندارد!!

    اينكه هر سه طرف داراي اشكالات و اشتباهات هستند (اسرائيل، اعراب و ايران) درست است. اما فكر مي‏كنم نوعشان با هم فرق مي‏كند، لذا زياد در يك گروه نمي‏گنجند. در 60 سال گذشته ميزان خشونتي كه اسرائيل به خرج داده، قدمهاي كه براي صلح برداشته، دلايل ادامه جنگ براي اسرائيل و علت حمايت از حماس قابل مقايسه با خطا‏هاي اعراب و ايران نيست. اسرائيل و آمريكا مدينه فاضله نيستند و دموكراسي در اين كشورها در حال شكل گيري است نه اينكه كه كامل شده باشد. مثلا نمي‏توان غلطهاي نگارشي، املاء و تكنيكي كه من در وبلاگم دارم را با يك آدم بي‏سواد مقايسه كرد!!!‌(عجب مثالي شد)

  4. سلام
    با این سخن که با بر سر میز مذاکره حل بحران کرد موافقم چون هرچقدر هم که گروه های شهادت طلب اعزام بشود اسرائیل قدرتمند تر است و طبعا خسارت وارده به فلسطینی ها بیشتر. اما من فکر نمی کنم که حتی بر سرمیز مذاکره هم مشکل حل شود. اسرائیل ذاتا وسعت طلب و جنگ افروز است و دعوای ایران و اعراب در فلسطین بیشتر با همدیگر است تا با اسرائیل. در واقع تلاش این طرف برای شیعه کردن یا سنی ماندن مردم فلسطین است و گرنه هیچکس دنبال حق و حقیقت نیست.بیاد داشته باشیم که حجم زیاد بنزین هواپیماهاو تانکهای اسرائیل تولید همین کشورهای اسلامی است! همه حقیقت گرفتار سیاست بازی است و در برخورد با مواضع حق مردم رهبران حماس و الفتح و برزگترهاشان با سیاستمداران امریکا و عربستان و اسرائیل و سازمان ملل فرقی ندارند.بقول ضرب المثلی ، همه دنبال خاراندن سر گرگرفته خودشان هستند!!

  5. خسته نباشی. از کلی فک زدن معاف شدم. از این به بعد فقط لینک اینجا رو میدم به این تازه به دوران رسیده های مدافع حقوق بشر…

  6. آقا من آمادگی دارم. منتها پشت سر رهبر!

  7. […] پی نوشت این دیدگاه بلاگ آقا اجازه؟ رو هم بخونید —>+ […]

  8. سلام دوباره دوست من
    مثل هميشه از خوندن اين مطالب اضافه شده به وبلاگت لذت بردم و خوب تونسته بودي همه چي رو تحليل كني
    موافقم كه ديگه توي اين مدت 60 سال اوضاع هر روز بدتر شده و اگه اون اوايل ميشد بيشتر تقصيرها رو انداخت روي دوش يكي از طرفين الان ديگه با اين دخالت هاي دولت هاي مختلف نميشه گفت كه فقط يه طرف مقصره و يا يه طرق مظلوم (هرچند اين مظلوم نمايي رو توي رسانه هاي جمهوري اسلامي به طور كامل ميبينيم)
    من هم باهات موافقم كه بهترين راه نشستن و يه فكري براي تمام كردن اين مبارزات مسلحانه اس امامشكل اينه كه تصميم گيرنده فقط خود دو طرف نيستن، حاميان و پشتيبانهاي طرفين هم هركدوم با توجه به مصالح خودشون درگيرن. از همه بيشتر ايران كه با حمايت هاي نظامي و مالي كه از حماس و فعاليت هاش ميكنه تقريبا ميشه گفت هرجور راه گفتگو وختم به خير شدن اين قائله رو بسته اونم به دليل اين كه مصالحش رو توي آشوب نگه داشتن منطقه ميبينه تا بتونه در عين حال گاه گداري هم تمركز بين المللي رو از روي خودش برداره
    درباره اين فرم نظرسنجي بد نيست سري هم به سايتي بزنين كه براي ثبت نام حملات استشهادي راه انداخت، توسط دانشجويان بسيجي :
    http://www.esteshhadi.com

  9. عجب تحلیلی.اسپند دود کن ، جدی میگم

  10. غزه و حماس قربانی اهداف پليد جمهوری اسلامی گرديدند! ناصر مستشار

    در ايران اسلامی بعضی خانواده های تهيدست از فرط تهيدستی فرزندان دلبندشان را به قيمت يک ميليون تومان می فروشند و يا دخترانشان بدست باندهای قاچاق برای تن فروشی به کشورهای خليج فارس فرستاده می شوند و يا رئيس جمهوری که دوبار با بيست ميليون رای مردم انتخاب شده است ـ توسط ولی فقيه، شاه سلطان حسين بی غيرت خطاب می گردد که چرا ايران عصر صفوی را در برابر حمله افغانها بی دفاع رها کرد اما خود رهبر جمهوری اسلامی ـ نيروهای حماس را پس از تحريکات چندين ساله آنها عليه اسرائيل تنها گذاشت و به وعده دفاع نظامی خود از آنها وفا نکرد.

    اما در اسرائيل پس از چند روز موشک پرانی بوسيله نيروهای حماس بسوی شهرهای آن کشور ، دولت اسرائيل بسرعت و پس از ….
    ============================================
    فضایی که شما در اینجا برای طرح دیدگاه خود گرفته بودید، چند برابر نوشته من در بالا بود و ناچار شدم آن را حذف کنم. لینک شما هم کار نمی کند. لطفا نوشته خود را در وبلاگ خود گذاشته، لینک آن را در وبلاگ خصوصی دیگران منتشر سازید.
    نویدار

  11. .از مدتها پیش جمهوری اسلامی و بخصوص کیهان تهران از دلاوری حماس و آغاز نبرد سرنوشت ساز سخن می گفتند و ..
    ناصر مستشار از برلین

  12. یورش به کانون مدافعان حقوق بشر، بازداشت «مددی»
    اسرائیل به غزه حمله کرد

    …ج.اسلامی به ته مانده حقوق بشر

  13. از تحلیلتون خیلی خوشم اومد. میشه گفت خیلی منطقی بود.
    اما یه چیزی بگم اونم مربوط به جمله ی

    «سخن تمام، در این بحران کنونی حماس مقصر اصلی این جنگ افروزی است ………»

    وزیر امور خارجه ی اسراییل هم چنین جمله ای گفته بود که بخاطر همین جمله حماس اعلام کرده که این خانم رو یا توی خونش میکشه یا توی پارلمان اسراییل. خواستم بگم که شما هم مواظب خودتون باشید 🙂

  14. خیلی منمون که با تحلیل خوبتون کشته شدن این همه زن وبچه رو توجیه کردید

    مظلومیت ملت اسرائیل برای من روشن شد

    با این اراجیفی که نوشتید از انسان بودنتون ( اگر باشید ) خجالت نمیکشید

  15. توصيه مي كنم اين مطلب رو هم حتما بخوني
    http://nooooon.persianblog.ir/post/2

  16. عالی بود

  17. سلام 🙂 ممنون از طرح مساله و توضیحات فصیحتون 🙂 از وقتی آتش جنگ میان حماس و اسرائیل شعله ور تر شد و دائم از کشته شدن زنان و کودکان و غیرنظامیان صحبت می شد یه فکر در ذهنم ایجاد شد و ان هم این بود که نکند اینها می خواهند با مظلوم نمایی و برانگیختن احساسات بشر دوستانه مردم, ملت خود را فدا کنند تا به مقاصد سیاسی خود دست یابند؟!! و دیگر این که اگر به هر ایرانی در این شرایط بد اقتصادی بگویی می خواهیم از جیب تو چند میلیون تومان بابت موشکهای جنگ غزه خرج کنیم و به فلسطین کمک کنیم عوام فریبانه تر است یا بگویند مردم در فلان روز در میدان فلان حمایت خود را از فلسطین فریاد بزنید؟!!
    در ضمن با کسب اجازه از شما میل دارم از این مطلب در وبلاگم استفاده کنم 🙂
    =============
    بفرمایید! نیازی به اجازه ندارید.

  18. سلام!
    شما فقط اين مطلب رو از نظر خودتون مطرح كرديد و بعضي هاشم شايد از خودتون درآوردين.
    بايد بگم كه اگه يك كم فكر كنين و فقط سعي در گير دادن و انتقاد نداشته باشين مي تونين نتيجه بگيرين كه :
    اگر ايران از فلسطين دفاع مي كند، و از فلسطين حمايت مي كند گذشته از يك كار بشر دوستانه ، از مرز هاي خودش دفاع مي كند»
    يعني اين كه اگه الان هزينه نشه ، و خدايي نكرده فلسطين شكست بخوره ، هدف بعدي ايران خواهد بود. الان آمريكا (كه مي توان آْن را همان اسراييل ناميد) دور و بر ايران را احاطه دارد و اگر كشور هايي مثل سوريه و لينان نيودند ( كه ايران از آن ها حمايت مي كند) راه حمله به ايران كاملا هموار بود.
    پس ايران بايد به هر نحوي كه مي تواند ، با دفاع از كشور هاي منطقه ، از مرز هاي خود دفاع كند.
    علاوه بر اين فكر مي كنم كه همه ما اگر به هيچ كدام از ارزش هاي نظام اعتقاد نداشته باشيم به امام حسين (ع) معتقد باشيم.
    امام حسين (ع) مي فرمايند:
    «هميشه از دشمن ستمگر و ظالمن باشيد و ياور و دوست مظلوم.»
    فكر مي كنم با يك حساب دو دو تا چار تا بتونيم مظلوم و ظالم رو در فلسطين تشخيص بديم.
    فكر نمي كنم اونايي كه اومدن تو خونه يك گروه ديگه شهرك سازي كردن و قبله ي اول مسلمان ها رو اشغال كردن و هر روز به كشت و كشتار ادامه مي دن رو بتونيم مظلوم حساب كنيم.
    در ضمن موشك هاي دست سازي كه تنها وسيله دفاع از كشور باشه رو نمي توان با موشك هايي كه اسراييل با توجه به حمايت همه دنيا ازشون استفاده مي كنه مقايسه كرد.
    و نمي توان بمباران هاي هوايي هنگام تعطيلي مدارس رو انكار كرد.
    براي بيشتر خواندن و ديدن توصيه مي كنم به اينجا هم يه سري بزنيد:
    http://www.bedanim.parsiblog.com

  19. اقا لذت بردیم بسیار جالب بود

  20. khili ghashang va drost neveshti mer30

  21. این تمایل شدید وبلاگستانی ها به روشنفکرنمایی هم آسیب ویران کننده ای به انصاف و داوری عادلانه وارد کرده است.
    حضرات انتلکتوئل!
    من حماس را در نگون بختی های مردم غزه بی تقصیر نمیدانم ولی …
    اولا: آن راکت های دست ساز زپرتی را اگر لونی موشک می نامد، شما هم باید چنین کنید!؟
    ثانیا: از محاصره شدگان بی غذا و دارو و برق و … انتظار دارید بی سروصدا بمیرند و دم برنیارند!؟ کسی از شما پرسید چرا این 1.5 میلیون نفر را در بزرگترین زندان دنیا حبس و محاصره غذایی و دارویی کرده اند؟
    ثالثا: به نظر میرسد سن و سالتان یا گستره مطالعاتتان در تاریخ فلسطین به حدی نیست که ماهیت اسراییل را بشناسید. خوبست همه ما قبل از قضاوت قطعی و صدور حکم، کمی اطلاعات کسب کنیم. در طول تاریخ فلسطین، اسراییل جز با مقاومت و ایستادگی نظامی دست از تجاوز و خونریزی و زیاده خواهی بر نداشته است. البته برای کسی که درکی از ناامنی و غصب خانه و وطن ندارد، سخت است فهمیدن این فکت تاریخی!

  22. dar javab be mehedi bavar kon ke eshtebah mikoni to to god nisti ta bebini che khabare miduni khamas chan vaghte dare raket mifreste va javabesho nagerefte hif ke in vasat mardom bi gonah koshte mishan

  23. حماس یه گروه تروریستیه که عملیات تروریستی انجام می ده. این گروه مرامش مشخصه و هرکسی رو که تبعه اسراییله رو مستحق مرگ می دونه (کودک-بزرگسال، نظامی-غیرنظامی، زن-مرد و غیره). به نظر من حماس مثل یه نفر خلافکار می مونه. اینکه اسراییل برای پاسخ گویی به این گروه، از کشتن افراد بی گناه (شامل نظامیان بی گناه، مگه نظامی ها آدم نیستند؟ چون یه تفنگ دستشون دادن، دیگه جونشون بهایی نداره؟) ابایی نداره مثل اینه که پلیس در یه واقعه گروگانگیری تمام گروگانها و گروگانگیرها رو باهم بکشه تا مشکل حل بشه (مثل جنایت پوتین در جریان گروگان گیری در مدرسه در روسیه چند سال قبل). حماس در واقع برای حفاظت خودش مردم فلسطین رو سپر گوشتی کرده. حالا اسراییل داره به این دیوار گوشتی شلیک می کنه. با این نحوه برخورد خوب اسراییل می تونست یه بمب اتم بندازه رو نوار غزه و خلاص. تروریست و غیر تروریست رو باهم بکشه! به هر حال توی این قضیه یه دولت که ادعای پایبندی به دست آوردهای نوین بشری رو داره باید رفتار معقولی از خودش نشون بده. با کشتن 400 نفر فلسطینی، اسراییل فقط 4000 نفر «استشهادی» جدید متولد می کنه. خون رو که با خون نمی شه شست.

  24. سلام
    من هم با نظر مهدي و admin موافقم..اخه اين اراجيف چيه نوشتي و يك مشت جاهل تر از تو جمع شدن واست كف مي زنن…هان
    اسراييل و همه شهروندانش از يك كرباسن..اون موقع كه توي صبرا و شتلا اون همه فلسطيني رو كشتن تو كجا بودي..يا اون موقع كه توي قانا ادم مي كشتن…امثال تو عاشق ميز و مذاكره هستن..كم نبودن ادمايي مثل تو كه زمان امام حسين بهش مي گفتن..آقا جنگ چه فايده اي داره هم خدتو به كشتن ميدي هم خونوادتو..بشين مثل معاويه با يزيد بيعت كن..ولو الكي…ولي اون رفت..با همۀ خونواده تا بشه سند مظلوميت شيعه..بشه يه نماد مال همۀ تحت ظلمها كه بايد جنگيد ولو تهش اسيري باشه و كشته شدن..در ضمن چون از قوانين فقهي اسلام بي خبري بهت ميگم كه بدوني اگر توي جنگ با دشمن ديدي اونها خونوادتو همكيشانتو گروگان گرفتن و تو براي نابودي دشمن چاره اي جز قتل همكيشانت نداري كشتن اونها بي اشكاله…پس اينكه حماس تو غزه است و به جاي حماس ادمهاش مردم غزه مي ميرن خيالت راحت از ديد خدا اشكالي نداره..البته اگه شما اجازه بدين..تكليف مردم اسراييل هم كه مشخصه مطابق نص صريح فتواي همۀ علماي شيعه و سني اونها كافر حربي هستند و قتل پير و جوان و كودك و زن و…واجب..پس الكي مال يك مشت مرده اشك نريز

  25. میگم این دسامبر 29, 2008 با navidar چقدر نظراتش شبیه مطالب سایت همدمی-بخش فارسی سایت وزارت خارجه اسرائیل-به نظر میاد؟ یعنی این همه شباهت تصادفیه؟
    =======================
    یعنی این نشانگر هوش فراوان شماست که قادر نیستید تشخیص دهید که آنها نوشته مرا آورده اند و زیرش هم نوشته اند که منبع اصلی وبلاگ من است؟ نظرات شبیه نیست. عین همان است چون نویسنده یکی است و منبع یکی

  26. aghey doktor tro khoda khejalt bekesh khoda hichvaght az koshto koshtar lezat nemibare age in khamas mardune mikhan jang konan chera posht sar bacheha ghaim shodan

  27. مطلب کپی برداری از سایت وزارت امورخارجه اسرائیل است !
    http://www.hamdami.com
    =========================
    چه طنز بی نمکی! خسته نباشید. دست کم لینک کامل را می گذاشتید که همه بتوانند آن را ببینند که چگونه امثال شما تحریف می کنند و دروغ می گویند. اینهم لینک کامل نوشته من که در آنجا آنها نوشته مرا با ذکر منبع و با افزودن تفسیر خود سایت خود آورده اند. البته در آنجایی که من شارون را قاتل صبرا و شتیلا خطاب کرده ام و یا به سخن خود او اشاره کرده ام که گفته بود بهتر است آدم یک نازی زنده باشد تا یک یهودی مرده، این بخش را حذف کرده اند. به هر حال، او این حرف را زده است. حال هر چند که در پایان دوره تاثیر گذاری خود بر سیاست اسراییل حکومت مستقل فلسطینی را هم پذیرفته باشد که کسی منکر آن نیز نیست. بخش دیگری نیز پیرامون این که اسراییل از پاگیری حماس به خاطر ایجاد قطبی در برابر سازمان آزادیبخش فلسطین و ایجاد انشعاب در یکپارچگی آنها حمایت می کرد و به حماس پول و تسلیحات می رسانید، نیز حذف شده است. متاسفانه در سال های 1980 اینترنت وجود نداشت که اکنون بشود به راحتی اخبار آن سالها را درآورد. از سوی دیگر، در اسراییل نیز سانسور رسانه ها اجازه نمی دهد که بشود این گونه سخنان را در سایت رسمی وزارت خارجه گذاشت. اینطور نیست؟

  28. نیازی به هیچ قلمفرسایی نیست و همین بس که سایت وزارت امورخارجه اسرائیل مطلب شمارو جزو مطالب خودش آورده؛ واقعن ببین چقدر مطلبت به مذاقشون خوش اومده که اونو تو سایتشون آوردن؛ سایت امور خارجه اسرائیل: کشوری که بنیانش با اشغال و زیاده خواهی و تروره. بهت حق میدم حتی اگه این واژه ها برات پیش پا افتاده ، هوچی گری ، شعار یا چیزایی تو این مایه باشه که یه عده قلیل تو ج.ا. این واژه ها رو به گند و لجن کشیدن صرفا برای رسیدن به خواسته های خودشون.
    اینجا لینک ویکی پدیا مدخل اسرائیل زیر عنوان تاریخ رو واست میذارم که میگه:
    «… برحسب طرح تقسیم ارائه‌شده توسط سازمان ملل قرار بر این بود که این منطقه بین اعراب و یهودیان بطور مساوی تقسیم گردد و بیت‌المقدس(اورشلیم) نیز محدودهٔ تحت نظارت سازمان ملل قرار گیرد، تا از ایجاد برخورد جلوگیری شود. اما یهودی‌ها به طرح قانع نبودند و مناطق دیگری را نیز به اشغال درآورده و ضمیمه خاک خود کردند. اعراب نیز با تشکیل حاکمیتی یهودی به هر نحو مخالف بودند و مخالفت خود را اعلام کردند.»
    امیدوارم به سندیت ویکی پدیا اطمینان داشته باشی.

  29. آقا من نمی خواستم دیگه کامنت بذارم والی این یکی خیلی خداست. دکتر ارنست می فرمایند:» بشين مثل معاويه با يزيد بيعت كن.»!!!!!!!!!!!
    من تا حالا فکر می کردم یزید پسر معاویه است و بعد از فوت معاویه به حکومت رسیده، ولی به لطف دکتر ارنست فهمیدم که نخیر معاویه با یزید بیعت کرده ساکت نشسته! عزیزم اون کسی که امام حسین رو بهش ارجاع می دادند برادرش امام حسن بود که با معاویه صلح کرد. این نحوه حرف زدنت در واقع توهینه به امام حسن. شما که ازت بر می آید شیعه بسیجی باشی و در مورد دینت اینقدر اطلاعات دقیق داری قطعا در سایر موارد هم نظرت صحیحه.

  30. دوست عزيز وردپرس مفت است، چشمان ما كه مفت نيست.

    اين همه نوشته‌ايد كه بگوييد چون حماس عامل وقوع جنگ است، هر اقدامي بر عليه مردم غزه طبيعي است واقعا بيان اين مطالب از كسي كه خود را ناجي حقوق بشر مي‌داند جاي تعجب دارد، فكر مي‌كردم با قوانين بين‌المللي آشنا هستيد. هرچند كه من هم در ايران حالم از حمايت اين افراطيون از حماس بهم مي‌خورد اما اين‌ها بسيار متعادل‌تر هستند از حمايت‌هاي آمريكاييان و بعضي از كشور‌هاي اروپايي كه در اين سال‌ها از كوچك‌ترين كمك‌هاي تسليحاتي و مالي به اسرائيل دريغ نكردند، كشوري كه با نقض قوانين بين‌المللي بوجود آمده و به حيات خود ادامه مي‌دهد، البته از آمريكايي‌ها كه خودشان هم تاريخچه‌اي مشابه اسرائيل دارند بعيد نيست.

    نمي‌خواهم بگويم دروغ مي‌گوييد يا جانبدارانه مي‌نويسيد ولي من نمي‌دانم شما اين انسان خاورميانه را در قياس با كدام انسان مي‌سنجيد؟
    =====================================
    می توانید چشمانتان را به سویی دیگر برگردانید. اینجا یک وبلاگ شخصی است که به شما این آزادی کامل را داده است که بدون بازبینی بنویسید.
    من نگفته ام اقدام بر علیه مردم غزه طبیعی است. این را شما می گویید و حرف من نیست. نوشته من همین بالاست. چرا باید آن را دوباره تکرار و تفسیر کنم؟ چند خط پایین تر گفته ام که این کار جنایت علیه بشریت است و مقصر آن اسراییل. از تندروها و جنگ طلبان اسزاییلی هم گفته ام. لطفا هر نوشته ای را کامل بخوانید.
    من انسان خاورمیانه ای و هر انسان، جامعه و فرهنگی دیگر را با منشور بین المللی حقوق بشر قیاس می کنم. این اصول معیار ارزیابی من برای همه چیز هستند.
    تاریخ بر اساس جنگ و زور و تصرف را بسیاری از ملت ها دارند و ایران نیز یکی از همانهاست. ایرانیان نیز کم به غارت و تصرف سرزمین های دیگران دست نزده اند. مگر آنها به این که یکی از بزرگترین امپراطوری ها را درست کرده بودند، افتخار نمی کنند؟ البته برای این که در استدلال به کمک شما بیایم، این را باید بگویم که هر چه به زمان کنونی نزدیک تر می شویم، این کارها (اشغال و تصرف سرزمین های دیگران) زشت تر و زننده تر می گردند و این از این روست که تمدن بشری پیشرفت داشته و اصول اخلاقی روشن تر گشته اند.
    همه این حرفها به کنار، هیچ چیز در دنیا این اجازه را به کسی نمی دهد که برود در اسراییل و اتوبوس، مرکز خرید و کافه را منفجر کند و یا بدون هدف موشک به خانه های مردم بی گناه بفرستد. همان گونه که هیچ اصول اخلاقی و معیاری نیز به اسراییل اجازه نمی دهد این همه مردم غیر نظامی در غزه را بکشد. اگر حماس مرتجع از پایه های انسانی و اخلاقی برخوردار بود، از کنار دبستان و بیمارستان و جاهای غیرنظامی موشک پرتاب نمی کرد.
    هر چه آکار کشته شدگان غیرنظامی در غزه بالاتر رود، به سود حماس است که داشت هر روز ضعیف تر می شد و این چیزی است که حماس روی آن حساب باز کرده است و اسراییل نیز خطایی استراتژیک کرده است با این نزدیک بینی.

  31. afarin bar shoma ke yik tarafe be ghazi nemirin lezat bordam
    ====================================
    البته همین بالا کسانی همین نوشته را خوانده اند و مرا به یک جانبه نگری متهم ساخته اند و چیزهایی را در نوشته دیده اند که من نه نوشته ام و نه دیدگاه من است.
    شاد باشید
    نویدار

  32. نويدار من نوشته شما را خوانده‌ام، چندين بار هم خوانده‌ام.(سوگند مي‌خورم)
    خودتان مي‌دانيد كه تارنوشت شما را تقريبا از ابتداي شروع كارتان دنبال ميكنم و هر جا كه از كارتان خوشم آمده بدون ملاحضه‌ تشويقتان كرده‌ام، فقط نمي‌دانم چرا حالا كه بدون ملاحضه نقدتان كردم از من ناراحتيد.
    بگذريم، من فكر مي‌كنم اشتباه شما در اين نوشتار و اين بحران خاورميانه اين است كه بي‌طرفيد، البته اين درست است كه شما بي‌طرفانه مانند قاضي بيانديشيد ولي وقتي قرار است كه حكمي صادر كنيد كه ديگر نمي‌توانيد بي‌طرف باشيد، آنوقت بايد تمام جوانب را بسنجيد و ببينيد چه كسي به حق نزديك‌تر و آنوقت گناهكار و بي‌گناه(درواقع كسي كه كمتر گناه كار است)را تشخيص دهيد اما حكمي كه شما صادر كرده‌ايد اين است:»باید بگویم که در این درگیری دیگر سال هاست که مقصر کامل و بی گناه کامل وجود ندارد.» و دقيقن اشتباه شما همينجاست چون فكر مي‌كنيد كسي لايق حمايت است كه كاملا بي‌گناه باشد.

    در مورد نقد انسان خاورميانه‌اي هم كه تقريبا از ابتداي كارتان با هم اختلاف نظر داريم بايد بگويم اين تفاوت مي‌كند كه شما انسان خاورميانه‌اي را نقد ‌كنيد با اين ديدگاه كه او تنها انسان خطاكار و بدترين نوع است با اينكه خب او هم مانند هر انساني در معرض خطاكاري و اشتباه قرار دارد.

  33. با سلام

    یک سوالی داشتم، چرا شما ساکنان اسراییل را از حاکمانش جدا می کنید؟

    مگر نه این که این جا کشور «بیشتر» آن ها نیست و ان ها در سرزمین های اشغالی یک عده ی دیگر:1948 و … زندگی می کنند؟

    آری کشتن یک بچه ی بی گناه بد است؛ اما کشتن کسی که درخانه ی شما زندگی میکند چه طور؟
    خانه ای که که به زور از شما گرفته اند؟
    آیا این کار او: مهاجرت به کشور اشغالی و زندگی در ان رضایت دادن به کار اشغالگران نیست و همراهی در گناه اشغال گران همراه محسوب نمی شود؟

    آیا به نظر شما اسراییل واقعا دنبال صلح است؟ رژیمی که اساس و بنیادش بر اشغال و ترس و ترور بوده است را چه به صلح که حالا منت بگذارد و اجازه دهد که مردم و صاحبان اصلی سرزمین فلسطین در 10% از خاکشان زندگی کنند؛ آنهایی هم که آواره شده اند حق بازگشت نداشته باشند و …

    او از کجا این حق را آورده است؟
    از قطع نامه های یک عده کشور که اگر مرد بودند و صادق، خاک خوشان را به اسراییل می دادند؟

    این صلح است؟
    خیلی جالب است مفهوم صلح را هم فهمیدیم!!!

    اگر دوستی صحبتی داشت با نشانی الکترونیکی ام مکاتبه نماید، چون این تارنما را از طریق وب گاه وزارت خارجه ی اسراییل پیدا کردم !!! و بعید می دانم فرصت کنم دوباره به آن سر بزنم!

  34. […] غزه، جنایت دو طرف و بی عقلی تاریخی خاورمیانه ای هاباز هم جنگ در فلسطین، داستان های تکراری و کاسه های داغ ت…به بهانه آمنه بهرامی و آنچه بر او رفته استحمایت از غزه […]

  35. ای ول! خیلی خوب بود! نمی دونم چرا خون فلسطینی ها این قدر رنگینه!!! این همه آدم تو جنگ میمیرن انگار نه انگار بعد تا 1 فلسطینی….
    همه ی نفتامونم از صدقه سر فلسطین رفت تو جیب سوریه!
    اینجا ملت گرسنه اند، چرا خودی ها رو نمی بینند؟!!!

  36. دیدگاه شما به خاطر بی ادبی حذف شده است.

  37. عالی بود حرف نداشت

  38. […] دیدگاه ها باز هم جنگ در فلسطین، داستان های تکراری و کاسه های داغ ت… on حمایت از غزه به سبک ایرانیایران جاوید on اندر فواید […]

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.