… و ندا امروز می میرد

آقای خامنه ای، امروز روزی است که قرار است ندا را بکشی. امروز  بود که یک سال پیش اشک تمساح ریختی و رذالت و پستی پایان ناپذیر مردان خدا را بر زمین به نمایش گذاشتی. امروز قرار است ندا بمیرد.

* * *

تلویزیون HBO برای ندا فیلمی مستند و زیبا با بیان شهره آغداشلو ساخته است. این فیلم که پیرامون ندا است، آن روزها را نیز به تصویر می کشد.

خانواده ندا با شجاعت و بدون هراس از تهدید حکومتیان از او می گویند.

اتاقش را نشان می دهند و وسایلش را، سازش را و خرسش را که اکنون در گوشه ای تنها مانده اند …

کتابهایش را که به گفته آذر نفیسی نشان گر یک روح پرسشگر و کنجکاو هستند: سیذارتا از هرمان هسه، آخرین وسوسه مسیح، صد سال تنهایی، بلندی های بادگیر، خنیاگری، آزادی یا مرگ از نیکوس کازانتزاکیس  …

یوتیوپ این فیلم یک ساعته را کامل در سایت خود گذاشته است، به فارسی و انگلیسی. این عکس ها و دیالوگ را از آنجا برداشته ام برای آنهایی که این فیلم را نمی توانند در یوتیوب ببینند.

گفتگوی سه زن بسیجی با ندا در خیابان، پنج روز پیش از مرگ ندا

مادر ندا، خانم رستمی باز می گوید:

زن بسیجی: «یه چیزی می تونم بهت بگم عزیزم؟«

ندا: «چی؟«

زن بسیجی: «میشه خواهش کنم اینجوری نیای بیرون؟ اینقدر خوشگل نیای بیرون؟«

ندا فقط می خندید. دندونای خیلی خوشگل و مرتبی داشت و فقط می خندید. غش غش خندید و گفت: «من خوشگلم؟«

زن بسیجی: «آره عزیزم! تو خیلی خوشگلی. نیا بیرون. بسیجی ها نشونت می کنند، می زننت.«

روز دوشنبه بود که اینو به ما گفت. بعد گفت: «خانم میدونی چیه؟ من روانشناسم.» اینو اون خانم به ندا گفت. گفت: «من روانشناسم …»

* * *

به گفته شهره آغداشلو سخنان زن بسیجی یک پیشگویی شوم بود و بصیرتی عمیق به درون ذهن بنیادگرایان!

آن خنده زیبا را می توانی ببینی، در هر عکس و هر صحنه فیلم که نگاهش به دوربین می افتد، آن لبخند زیبا را تحویل تو می دهد، به جز آنجایی که آخرین نگاهش را باز نیز به دوربین دوخت، بی لبخند و پرسشگر

«…دارم می سوزم …»

این مردان ناتوان خدا را ببین که در برابر زیبایی ندا و چون او چه زبون و خوار می گردند که نگاه حقیرشان همواره بر زمین و بر خاک است، به همان جایی که لیاقتشان است.

… و آخر نیز او را زدند.

… همان گونه که زن بسیجی گقته بود.

اکنون ندا در قلب ما جاودانه جای گرفته است و اکنون ما میلیون ها ندا داریم، نداهای زیبا، شجاع و نداهای آزادی ...

مادرش به هنگام به خاکسپاری ندا از لبخند زیبایی می گوید که بر لبان ندا نقش بسته بود…

آقای خامنه ای، با کشتن ندا نه توانستی زیبایی اش را بگیری و نه شادی اش را. تو، نماینده خداوندگار بر زمین، نتوانستی او را تسخیر کنی. ندا و نداهای آزادی ترا و افکار پلید تو و دیگر جانیانت را به گور خواهند سپرد.

نگاه ندا را دیدی؟ اکنون یک سال گذشته است. دیدی آن نگاه در جهان چه کرده است؟  بقیه اش را هم ببین.

… و او با چشمان باز با نگاهی بر ما مرد، نگاهی پرسش گر …

* * *

چشمهایش

آخرین ایستگاه ندا

“چشم ها”، نقاشی تیم اوبرایان برای ندا

14 پاسخ

  1. روز دوشنبه بود که اینو به ما گفت. بعد گفت: “خانم میدونی چیه؟ من روانشناسم.” اینو اون خانم به ندا گفت. گفت: “من روانشناسم …”

    ـــــــــــــــــ
    بعضی از اظهارات مادر ایشون رو پیشتر در فیلم‌های هندی و زائران امام زاده داوود دیده بودم.

    یکبار هم در مصاحبه‌ای گفته بودن که ندا قبل از کشته شدن خواب شهادت رو دیده.

    حالا چه اصراری داریم که به واقعیت چاشنی ماورالطبیعه اضافه کنیم، پرسشی است که پاسخش رو باید در فرهنگ این مملکت جستجو کرد.

    • موافقم. شما میگید اون بسیجی‌ از روی عقده ندا رو کشت. یادمون نرفته که این ملت عکس امام رو تو ماه دیده بودند. یا اریانا فالاچی گفته بود امام خوش تیپ‌ترین پیر مردی هست که من دیدم. اجازه بدید پاهامون روی زمین باشه. ندا یک آزادی خواه بود که مثل همهٔ جوونای زشت و زیبای این مملکت، به فردای ایران امید دارند. مثل حکومت، بالای ولی‌ عصر – پایین ولی‌ عصرش هم نکنیم. ندا رو دوربین موبایل بزرگ کرد. میگن ترانه موسوی خیلی خوشگل تر از ندا هم بوده. بهش تجاوز هم شده. بی‌چاره کسی‌ فیلمش رو نداد بیرون. چطور می‌شه به گفت‌های این زن بسیجی‌ اینجا استناد کرد ولی‌ وقتی‌ میگه امام خامنه‌ای بگیم خفه شو. برای یک بار هم که شده سمبل مقاومت یک ملت رو با خرافات ( پیشگویی زن بسیجی‌) و قدیس گرائی و جمالات پیوند نزنیم.

      • بنده کی همچین حرفی زدم؟!
        من می‌گم خیلی خیلی بعیده که نیروهای سرکوب‌گر به هنگام سرکوب به قیافه‌ی معترضین کار داشته باشند.

        این حرف فالاچی رو هم برای اولین باره که دارم می‌شنوم! ایشون گفته بودن خمینی شبیه مجسمه‌ی موسی میکل‌آنژه. البته خمینی به هیچ‌وجه بد قیافه نبوده.

        با بقیه حرف‌های شما هم در مورد سطحی نگری(خوشگلی و…) کاملاً موافقم. میشه دماغ مصدق رو هم به مثال‌های شما اضافه کرد.

  2. اینرو هم اضافه کنم که ندا خوشگلترین دختر تظاهرات بعد از انتخابات نبوده!

    وقتی دچار این توهم میشیم که بسیجی‌ها ندا رو بخاطر خوشگلیش کشتن، پیشاپیش به این نظریه‌ی حکومت بها میدیم که ایشون رو نشون کرده بودند!!

    حالا کاری به منطق پشت این ادعا ندارم که وسط صدای وحشتناک موتور و تیر و جیغ و فریاد و فرار چرا یه عده باید دنبال خوشگلا! راه بیفتن تا بکشنشون.

    به مضحک بودن «میزگرد! زنان بسیجی و خوشگلان توی خیابان» وسط تظاهرات خیابانی آنهم با چنین موضوعی، بازهم کاری ندارم.

    در مملکتی که عقل و تفکر انتقادی قرن‌هاست تعطیل شده، به روضه خوانی بیش از هر چیز بها داده میشه. حالا این روضه رو میخواد سید علی خامنه‌ای بخوانه یا هموطن دلشکسته.

    • من خیلی با حرفهاتون موافقم. متاسفانه این فیلمی که ساخته شده نه تنها از نظر من زیبا نبود بلکه تناقضات زیادی داشت که یکیش هم همینی است که شما بهش اشاره کردید

  3. این روزها بار ها وبارها فیلمهای ندا و بعضی دیگر از کشته شدگان این جریانات رو دیده ام و بارها گریسته ام. اصلا نمیتوانم چهره شان را و رنجی که خانواده هاشان میبرند را فراموش کنم. به جرأت میگویم که دغدغه روز و شبم شده است. اما خصوصا در مورد ندا از نظر من همانقدر که محتمل است که کار کار حکومت باشد حال به صورت سازمان یافته یا اینکه به صورت خودسر, میتوان آن را به گروهکهانسبت داد. هر چند این مسئله نباید باعث نادیده گرفتن وظیفه حکومت در تأمین امنیت مردم شود و نقش بلندگوهایی که دست افراد تند رو در انجام این گونه اعمال را باز میگذارند کمرنگ کند.

  4. اصلاً مسأله سر خوشگل بودن یا نبودن ندا یا اینکه کی «خوشگلترین دختر تظاهرات بعد از انتخابات» بوده نیست. به نظر من اون مکالمۀ بین ندا و خانم بسیجی – چه واقعی و چه غیرواقعی- در این ماجرا اصلاً اهمیتی نداره.

    اصلاً خوشگل یا زشت، اینجا مسأله سر اینه که یه جوونی با کلی انرژی و آرزو و امید و هدف، وقتی برای گرفتن حقش که آزادی فردی و آزادی بیانه به خیابون اومده، خیلی الکی کشته میشه… یعنی نه تنها بهش فرصت داده نمیشه که خواسته هاش رو مطرح کنه، بلکه حق زندگی کردن هم توسط یه آدم عقده ای و بی مسئولیت به راحتی ازش گرفته میشه. مسأله فقط سر اینه و نه چیز دیگه.
    مسأله سر اینه که تو این جریانات بعد از انتخابات کلی مرد و زن سر همین خواسته های مشروطشون زندگیشون ازشون گرفته شده، حالا یا با تجاوز، یا با شکنجه و یا با کشتنشون. و ندا بر حسب اتفاق به نمایندۀ همۀ این آدمها و به صدای همۀ این آدمها تبدیل شده.
    و این عکسها و فیلمها و تعریفها هم برای اینه که نشون داده بشه ندا یه دختر طبیعی و شاد بوده، مثل همۀ همسن و سالهاش تو هرجای دنیا. اتفاقاً به نظر من هدف از این فیلم تا حد زیادی معرفی ندا به عنوان یه دختر جوان معمولی بوده تا چیز دیگه، دختری که مثل همۀ ما دخترا دوست داره خوشگل و خوش هیکل و شیکپوش باشه، عاشق موزیک و رقصه و برای آینده اش کلی برنامه داره.

  5. وای شما ها چقدر احمق هستید سر چه جیز هایی بحث میکنید..ندا خوشگله …ندا زشت بود….نشونش کرده بودن…این حرفای احمق رو میخونم ….میفهم که این جنبش شما چقدر مسخره هستش…خوشحالم که از اول با شما نبودم..و متاسفم برای کساییکه با شما و همرا شما تو تظاهرات ها بودن و کشته شدن ….چون خیلی بی فایده مردند

  6. اقا یا خانمی که (من خیلی با حرفهاتون موافقم. متاسفانه این فیلمی که ساخته شده نه تنها از نظر من زیبا نبود بلکه تناقضات زیادی داشت که یکیش هم همینی است که شما بهش اشاره کردید) من که در نوشته اقای نویدار هیچ چیزی که فیلم را زیبا ندیده نمیبینم و از تناقضات هیچ حرفی نزده بلکه هم از فیلم تعریف کرده شما انگار اصلان مقاله را نخوانده اید همینطور کورکورانه یک کامنت برای خود نوشته اید مادر ندا ان چیزی را که ندا یک روز قبل از کشته شدنش بدست سربازان جنایتکار امام زمان بهش گفته بوده بیان کرده حال کسانی برای این داستان سرایی میکنند که خود شاید به این فرهنگ گرفتار باشند در ضمن این بنیادگرایان دشمن زیبایی هستند و تا توانستند زبیایی را نابود کرده اند با این تصور این گفته ی زن بسیجی کاملن فابل باور است و کسی تا حال نگفته ندا زیباترین دختر در بین کشته شده گان بدست ذوب شده گان ولایت است ندا سمبل زنان ایرانی ستم دیده است که اتفاقی کسی از کشته شده نش فیلم گرفته اگر کسی از ترانه موسوی فیلم میگرفت حتمن او هم مثل ندا به سمبلی برای زنان و مردم ستم دیده ایران تبدیل میشد در باره فیلم همانطور که نویدار نوشته فیلم زیبایی است و خواسته ی یک دختر ایرانی را نشان میدهد که میخواهد مثل تمام زنان دنیا یک زندگی معمولی و ازاد داشته باشد نه چیزی بیشتر که برای ان خواسته بدست رژیم اسلامی بنیادگرا و سربازان گمنام امام زمان کشته میشود

    • اگه یه کم دفت میکردید متوجه میشدید که من اون کامنت رو در جواب Darieh نوشته بودم نه نوشته جناب نویدار.

  7. برخی از این دیدگاهها را که می خوانم، احساس می کنم که یادم رفته بوده که هنگام نوشتن توضیح المسایل را دست بگیرم و همه موارد لازم را در آن نگاه کنم تا نظر همه در اینجا تامین شود.
    انگار برخی تنها منتظر نشسته اند تا کسی چیزی بنویسد و سپس آنها بیایند و اشکال های آن را بگیرند که این را یادت رفته و آن را نگفته ای و این اینجوری نبود و آن آنجوری بود.
    خوب خودتان بروید بنویسید! بهترش را بنویسید. من در اینجا نوشته ای برای ندا نوشته ام، نوشته ای است از روی احساس و در فضای همان فیلم. سال گذشته بود که از در همان روز از سفر برگشته بودم و فیلم را دیدم. سپس تصمیم گرفتم عکسی را از توی فیلم درآورم که نگاه ندا را به دوربین نشان دهد. نوشته ای گذاشتم به نام «چشمهایش». روز بعد دیدم که آن عکس در جهان پخش شده و تمام روزنامه ها و تلویزیون ها از آن استفاده کرده اند و نگاه ندا جهان را تسخیر کرد. تراژدی در برابر دوربین روی داد و جهان شاهد مرگی غم انگیز و بشدت شاعرانه بود. همین برای من کافی بود که رابطه ای احساسی با مرگ ندا داشته باشم و اکنون که می بینم برخی چه چیزهایی در سرشان است و می آیند اینجا می نویسند، ناراحت می شوم.
    در جهان انسان های زیادی هستند که به شیوه خود و به روش خود رابطه ای احساسی با ندا یافته اند و بیاییم مسایل احساسی را در جای خودشان ببینیم و به مادر ندا نیز احترام بگذاریم و این حق را به او بدهیم که به شیوه خود در مرگ فرزندش سخن بگوید و ما بهتر است سکوت کنیم.
    حالا بیایید باز تفسیر کنید که این بود یا نبود و هر چه!
    کسی که می آید و بر سر این که ندا زیبا بود یا ترانه و یا هر کس دیگر، انسانی است سطحی، تک بعدی و پرت و پلا گو. واژه دیگری به ذهنم نمی رسد و پس از گذشت یک سال دیگر نیازی به اتلاف زمان برای قانع کردن چنین کسی نیست.
    بیش از یک سال پیش در رابطه دیگری نوشته ای داشتم به نام «کاوبوی کلاه سفید، کاوبوی کلاه سیاه«. این بحث در اینجا مرا به یاد آن نوشته می اندازد.

    • بسیار بی‌ ادبانه و دور از شأن بود نوشتهٔ شما.

    • من به شخصه از نوشته های شما خوشم میاد ولی به نظرم اینکه یکی میاد اینجا یه حرفی بر خلاف نظر شما مینوسه رو نباید اینجورباهاش برخورد کرد. حالا لزوما هم شما رو نقد نمی کنه که داره می گه به این بعد قضیه هم باید توجه کرد. بالاخره شما اگه می خواستی برای خودت بنویسی که تو وبلاگ نمینوشتی. اینجا مینویسی که بقیه بیاند بخونند. اگه هم دوست داری که هر چی نوشتی بقیه کف و سوت برات بزنند و به به و چه چه کنند که خب اون یه امر دیگه است ولی اگه مینویسی که نظرت رو با بقیه اشتراک بگذاری و نظر اونها رو هم بدونی پس دیگه این گلایه ها برای چیه؟

    • گمان کنم آشکار باشد که نوشته من در باره ندا، نوشته ای است احساسی. دلیل آن هم دشوار نیست. ندا، سهراب، ترانه و همه کسانی که در این یک سال کشته شدند، برای من جایگاهی ویژه دارند. برای من دشوار است ککه کسی بیاید مارد ندا را به تمسخر بگیرد و برایش هیچ گونه مرزی وجود نداشته باشد. این ارتباطی به تحمل دیدگاه مخالف ندارد. اگر با دیگر نوشته های من آشنا باشید و دیدگاه های متفاوت را در پای آنها دیده باشید، باید با اندیشه من نیز آشنا باشید. من هیچ گاه با طرح دیدگاه نظری مخالف خود مخالفت نکرده ام. این ولاگ پر است از چنین دیدگاه ها. اما چیزهایی که در این بالا نوشته شده اند، دیدگاه مخالف نیستند. تمسخر مادر ندا و یا تحلیل توضیح المسایلی یک فیلم هستند که تنها یک نگاه ویژه به نداست و مدعی نیست که همه چیز را گفته است.
      کاش نظر خود را در باره آن دیدگاه هایی که باعث شدند من این را بنویسم نیز می گفتید. چرا من اجازه ندارم چیزی را که سطحی می بینم، بیان کنم؟ یا اگر چیزی را پرت و پلا می دانم، نگویم؟

پاسخی بگذارید

