پرسش های کلیشه ای از خارجی ها

خانومچه در اینجا در نوشته ای به نام رادیو و مبارزه با کلیشه ها در باره پرسش های کلیشه ای آلمانی ها از خارجی ها نوشته است و این که کسی در آلمان از او پرسیده که «شما تو ایران ماشین هم دارین یا سوار شتر میشین؟«

یک بار در روز 4 جولای، روز استقلال آمریکا، که با دوستانم در نیویورک با قایق روی هادسون ریور به تماشای آتش بازی ایستاده بودیم، کسی که خیال می کرد من آلمانی هستم، از من پرسید: «ببیینم شما در آلمان هم ترقه و فشفشه و از این چیزها دارین؟» گفتم: «بله داریم.» ناباورانه گفت: «جدی می گی یا منو دست میندازی؟» گفتم: «راستشو بخوای، شوخی کردم. نداریم. من بار اوله که از این چیزا می بینم.» با این پاسخ هم اوتایید احساس خود را گرفت، آرام شد و هم دست از مزاحمت برداشت. طرف نوجوان 15 ساله نبود بلکه سنش بالای چهل بود. ما نیز در دهات آریزونا نبودیم بلکه در میان نیویورک بودیم، شهری جهانی و با مردمی به نسبت روشن و باسواد.

در ایران هم مردمانی که ذهنشان پر از کلیشه های عجیب و غریب در مورد دیگران است، هم زیاد هستند. تتها به ذهنیت ایرانی ها در مورد روابط زن و مرد در اروپا فکر کنید و ببینید که چقدر با واقعیت فاصله دارد. یا در مورد کار و درآمد و نزاد آریایی و …

3 پاسخ

  1. movafegham

  2. in porseshhaye kelisheiee va zehniatha beyne mardome jahaye mokhtalefe yek keshvar ham hast.masalan kheiliha az man miporsan chera jonoobi hasti vali siah nisti?
    vali donyaye ertebatat in zehniatha ro kam karde…

  3. هستند و زیاد هم هستند آدمهایی که فکر میکنند حق هرچه که هست نزد انهاست و انها تنها خوبش رادارند

پاسخی بگذارید

