درس تاریخ برای امروز: مدرس و حق رای برای زنان

درسی از تاریخ پیرامون سخنان آیت الارتجاع که در تهران نیز بزرگراهی به نامش است.

«از اول عمرم تا بحال برایم بسیار مهالک در بر و بحر اتفاق افتاده و هیچکدام به بدنم لرزه درنیامده بود* ، آخر ما هر چه تامل می کنیم می بینیم خداوند قابلیت در زن ها قرار نداده ست که لیاقت انتخاب کردن را داشته باشند ، اینها از آن زمره ند که عقول شان استعداد ندارد و در حقیقت تحت قیومیت قرار دارند ، چطور ممکن است به اینها حق انتخاب کردن داده شود

سخنراني مدرس در مجلس در ارتباط با پیشنهاد چند تن از  نمایندگان مترقی مجلس دایر بر منظور کردن حق رای برای زنان در قانون اساسی مشروطیت، جلسه یازدهم شعبان سال قمری 1329

 

«از اول عمرم تا بحال برایم بسیار مهالک در بر و بحر اتفاق افتاده و هیچکدام به بدنم لرزه درنیامده بود* ، آخر ما هر چه تامل می کنیم می بینیم خداوند قابلیت در زن ها قرار نداده ست که لیاقت انتخاب کردن را داشته باشند ، اینها از آن زمره ند که عقول شان استعداد ندارد و در حقیقت تحت قیومیت قرار دارند ، چطور ممکن است به اینها حق انتخاب کردن داده شود.«

سخنراني مدرس در مجلس در ارتباط با پیشنهاد چند تن از نمایندگان مترقی مجلس دایر بر منظور کردن حق رای برای زنان در قانون اساسی مشروطیت / جلسه یازدهم شعبان سال قمری 1329

6 پاسخ

  1. روحانی واقعی:
    قصاص، زيباترين قانون اسلام است
    http://news.gooya.com/politics/archives/2007/09/062762print.php
    ______
    كسى كه مى گويد قانون قصاص خشن است، متأسفانه به اين موارد توجه ندارد، خيلى هايشان هم تقصير ندارند اساساً اينجا هيچ خشونتى نيست، مقابله به مثل است و حاكميت اراده و تمام جهات در اين قانون جمع شده است. بنده با همه اطلاعاتى كه دارم روشن مى گويم اگر دو تا قانون زيبا در قرآن و اسلام باشد يكى از آن دو همين است، اگر يكى هم باشد همين است. همچنانى كه در باب ارث زن و مرد، ارث فرزند پسر دو برابر فرزند دختر است.
    http://saanei.org/?view=01,02,09,3406,0

  2. اول از همه من با این حرف مدرس موافق نیستم ولی چون من نسبت به مدرس علاقه‌ی خاصی دارم ولی سعی می‌کنم جدا از علاقه‌ام این کامنت را بنویسم.
    که این نطق مدرس در مجلس این روزها ابزار دست بسیاری از افراد شده برای سر کوفت زدن به مدرس و نیروهای مذهبی آن زمان. ولی سعی کن مدرس ( و کلا هر آدم دیگر ) را باید در ظرف زمان و مکان سنجید. به این لینک نگاه کن

    http://en.wikipedia.org/wiki/Women%27s_suffrage

    آن زمان یعنی 100 سال پیش حدود 3 تا کشور بودند که به زن‌هاشون حق رای داده بودند. یعنی یک جوری این حق هنوز در عرف دنیا جا نیفتاده بود! اگر مدرس این حرف را امروز می‌زد مسلما آیت الارتجاع بود ولی در آن زمان چی؟

    • اگر بخواهیم دلیل شما را بپذیریم، ممکن است توضیح دهید که دلیل علاقه خاص شما به مدرس امروز در قرن 21 چیست؟

      • این که گفتم امروز در قرن 21 من به مدرس علاقه دارم، فقط به این دلیل بود که صادق باشم و قبل از شروع بحث حرف دلم را بزنم. ولی دوست داشتم حرفی که بعد از آن زدم را مستقل از نظر شخصی‌ام بخوانید. اما ظاهرا خودم کار را خراب کردم 😉
        اما چرا این مرد را دوست دارم، را اگر اجازه بدهی نه در چند خط کامنت، بلکه در متنی کامل‌تر و دقیق‌تر از آن‌چه که ظرفیت این کامنت است برایت بگویم

        • اگر هم نخواهیم به مدرس ایراد گیریم که چرا در آن سالها این حرفها را زده و این کارها را کرده است (که می توان ایراد گرفت)، باید این را پرسید که چرا او امروز باید مطرح باشد؟ مشکل در اینجاست که او امروز نیز دارد افکارش را از دهان مرتجعان امروز تبلیغ می کند.

  3. Not too many years a go, in Canada and United states there was a right tumb rule, that means a man can not hit his wife with a rod thicker than his right tumb.
    That time even Canadian women had no right to vote.

پاسخی بگذارید

