اپیسود شهر: برلین و خاطره ها

سالهاست که از برلین رفته ام. این شهر تنها برای من شهر من و محل زندگی و تحصیل نبوده است. برلین با همه ویژگی های تاریخی اش روی من نیز تاثیر ویژه خود را گذاشته است. در این شهر سالهای خوب دانشجویی را به سر برده ام، با دیوار زندگی کرده ام و اینور و آنور آن را دیده ام، در آن هفته های پرتب و تاب 1989 به همراه هزاران نفر به بالای آن رفته ام، با ماشین های آب پاش پلیس آلمان شرقی در زمستان بسیار سرد 1989 آشنا و خیس شده ام. با میخ و چکش به جانش افتاده ام تا آن نظامی که از درون پوسیده بود، دیوارش نیز زودتر بریزد. پس از فروریزش دیوار و وحدت آلمان در تب و تاب شرقی ها شرکت داشته ام و از نزدیک شاهد سرنوشت های شخصی بسیار در روند دشوار تطبیق با یک نظام اجتماعی بیگانه بوده ام.

اکنون چند روز است که دوستم خوانیتا از کلمبیا را به برلین آورده ام و خود نیز در خاطرات گذشته غرق شده ام.

7 پاسخ

  1. من از روزهای فروریختن دیوار برلین فقط خاطرات صحنه هایی که تلویزیون ایران پخش میکرد رو یادمه. ولی خوب یادمه که همون صحنه های کوتاهی که اخبار ایران از مردم چکش به دست پخش میکرد کافی بود تا به وجد بیام و احساس کنم که دنیا داره تغییر میکنه و اون هم یه تغییر بزرگ.

    عجیب اینه که من توی سال ۸۹ فقط ۷ سال داشتم ولی به وضوح به یاد میارم که اون موقع میتونستم بخوانم و کارم این شده بود که توی اطلس درباره آلمان شرقی و غربی بخوانم.

    خیلی دوست دارم که از خاطرات کسی که اون موقع ها اونجا زندگی کرده رو بشنوم. اگه زحمتی نیست در این باره باز هم بنویسین.

    • من هم هیچ وقت صحنه میدان تیان‌آن‌من را از یاد نمیبرم. تلویزیون پخش می کرد و من عین سگ می ترسیدم که یک وقت تانکه نره رو اون آقاهه. هنوز هم می تونم اون ترس را حس کنم.

    • نوشتن در این باره را در برنامه دارم. تنها کمبود زمان مانع است.

    • متاسفانه وادارم کردید دیدگاهتان را پاک کنم. گویا تنهایی پشت کامپیوتر و ناشناس بودن، شما را به کاریرد واژه های نامناسب وسوسه کرده است.

  2. ايكاش كمي ازاين شجاعت را در مورد وطن خود به كار مي‌برديد، هر چند بالا رفتن سن خيلي چيزها را تغيير مي‌دهد. از نظر من كاري كه فعلن مي‌كنيد بسيار با ارزش‌تر سودمندتر است، شجاعت نمي‌خواهد اما از بالا رفتن از ديوار و مقابله با ماشين‌هاي آب‌پاش سخت‌تر است.

  3. shahede chenin ettefaghe tarikhi boodan yek shans bozorge,

پاسخی بگذارید

