شوق اسباب بازی در میان سالگی

سفر و رانندگی را همیشه دوست داشته ام. از بچگی همیشه در ذهنم بود که هر وقت گواهینامه و ماشین داشتم، همیشه به سفر بروم. این خصلت هنوز هم با من است واگر سرحال باشم تا 1000 کیلومتر هم می توانم در یک روز برانم. در بیشتر کشورهایی که گشته ام، هر کجا شده رانندگی کرده ام و 3  گواهی نامه رانندگی از سه جا دارم و با اینها همه جا می توانم برانم. اتوبان های اروپا هم خیلی خوب هستند و مردم نیز کمابیش خوب می رانند. این است که آن نیرویی که برای رانندگی در جایی چون ایران یا عربستان لازم است را در اروپا لازم نداری. آلمان هم تا آنجا که می دانم،  تنها کشوری است در جهان که سرعت در اتوبان هایش آزاد است و اگر علامت محدودیت سرعت در مسیر نباشد می توانی با هر سرعتی که بخواهی برانی. البته این در عمل همیشه امکان پذیر نیست چون اتوبانها همیشه پر است و شانس این که 3 ساعت در راه بندان بمانی بیشتر است. آلمان با مساحت یک پنجم ایران نزدیک به چهل میلیون ماشین ثبت شده دارد (ایران 15 میلیون). این است که جایی نمانده که بتوانی با سرعت دویست و پنجاه کیلومتر در ساعت بروی، مگر این که صبح یکشنبه سفر کنی. البته من سرعت دوروبر 120 کیلومتر در ساعت را بیشتر می پسندم، چون آرامش دارد و می توانم به کلی کارهای دیگر نیز برسم.

15-16 سال می شود که عادت کرده ام هنگام رانندگی از زمان استفاده کنم برای کارهای دیگر، چون یادگیری زبان و گوش دادن به کتابهای صوتی. من بسیار دیر انگلیسی یاد گرفتم. چون زبان خارجی من در ایران فرانسه بود. وقتی که برای یادگرفتن انگلیسی به انگلیس رفته بودم، در آنجا برای اولین بار دیدم که رمان های مشهور ادبیات را گوینده های حرفه ای رادیو روی نوار و سی دی ضبط کرده اند و می فروشند. چند تا از آنها را خریدم  و از جمله در آنجا بود که با ویرجینیا وولف آشنا شدم با رمان «اورلاندو» که روی دو سی دی بود. هنوز هم از شنیدن این داستان خسته نمی شوم.رادیوی بی بی سی نیز یک کانال بسیار خوب به نام Radio Four دارد که یک برنامه فرهنگی-اجتماعی است. موسیقی بسیار کم دارد و با بهترین لهجه و واژه های انگلیسی در آنجا صحبت می کنند. برای کسی که می خواهد تلفظ و واژه هایش را تقویت کند، یک روش خوب است. در نبود MP3 و چیزهایی که این روزها هست، چندین کاست از این رادیو ضبط کردم و با خود آوردم که سالها به هنگام رانندگی همراهم بودند و هر کدام را شاید 100 بار گوش کرده باشم. البته کاست برای شماهایی که با MP3  و iPod بزرگ شده اید، مال دوران دایناسور و یخبندان بزرگ است.

از آن زمان این عادت کماکان در من مانده است که از زمان رانندگی (و سفر) برای این گونه کارها استفاده کنم. البته نه دیگر با کاست و سی دی آنالوگ و مشکل نیز از همین جا شروع شد.

دو سال پیش برای یافتن راه حلی برای داشتن MP3 در ماشین به سراغ نمایندگی ماشینم رفتم تا ببینم چه دارند. مشکل اینجا بود که به جز کاست و دستگاه سی دی معمولی که شش سی دی جا داشت، چیزی نداشتم. این چیزهایی که تازگی درست شده چون فرستنده اف.ام با برد دو متر و غیره، را نیز آزمایش کردم و هیچ کدام به درد نمی خورد. این خودروسازها هم هر کجا که می توانند تلاش می کنند خریدار را به خود وابسته نگاه دارند. یک رادیوی ساده را که تا چند سال پیش می توانستی در بیاوری و دستگاه بهتر جایش بگذاری، اکنون در همه جای ماشین پخش است و نمی شود آن را جایگزین کرد، مگر این که پنج برابر بهای آن را به سازنده ماشین بدهی تا آن را جایگزین کند. آن روز در نمایندگی با کمال پررویی و کاملا حق به جانب به من گفتند که ماشین شما قدیمی است و کاریش نمی شود کرد و بهتر است که ماشین نو بخرید. گفتم: نه، این جوری زیادی خوش به حالتان می شود. ماشین پنج ساله قدیمی شد! اصلا بفرمایید اوراقش کنید!

خوشبختانه کسانی چون من زیاد بوده اند که چنین چیزی را تحویلشان داده اند و چند تا از آنها وقتشان هم بیشتر. همان زمان در اینترنت دیدم که چند تا از بچه های بامعرفت و با سواد آلمانی جیک و پوک سیستم هدایت مرکزی ب.ام.و را درآورده اند و یک مدول کوچک 3×10 سانتیمتری ساخته اند به بهای 60 یورو که میان کامپیوتر مرکزی ماشین و خروجی RS232 (خروجی سریال) هر کامپیوتر معمولی نصب می شود و با آن می شود به مرکز هدایت کامپیوتر ماشین دست یافت. دو نفر دیگر هم یک نرم افزار برایش نوشته اند که با آن می شود با استفاده از دکمه های رادیو و GPS ماشین به ویندوز دست یافت و به هر چه که روی آن کامپیوتر باشد. صفحه نمایش ال سی دی سیستم GPS هم می شود مونیتور کامپیوتر. بهای نرم افزار؟ هیچ! مجانی!

یکی دیگر را نیز یافتم که راه حلی تغذیه 12 ولتی برای کامپیوتر طراحی کرده بود. سپس کوچکترین کامپیوتر موجود در بازار را که هنوز هم خروجی از رده خارج RS232 را داشته باشد را خریدم و در گوشه ای از صندوق عقب نصب کردم. ابعادش 15×25 سانتیمتر است با CPU معمولی و یک هارد دیسک 2,5 اینچی. دیگر مشکل حل شده بود. اکنون یک آرشیو بزرگ از موسیقی، کتاب های صوتی، فیلم و عکس روی این کامپیوتر هست که با این نرم افزار از جای راننده قابل دسترسی است. تلویزیون دیجیتال DVB-T را هم چند روز پیش رویش نصب کرده و راه انداختم که در راه بندان بشود تلویزیون نیز دید. در آلمان 30 کانال تلویزیونی دیجیتال با آنتن قابل دریافت است. بچه های باحال چندی پیش بانک اطلاعاتی تمام دوربین های ثابت کنترل سرعت در سراسر اروپا را نیز به نرم افزار افزودند و حالا هر وقت که به یکی از این دوربین ها نزدیک می شوم، از چندصد متر پیشتر اخطار می دهد که سرعت در اینجا 100 است یا 70 یا 50. این است که دیگر جریمه های150 و 200 یورویی هم نمی دهم. البته هیچ گاه آن چنان خلاف کار نبوده ام و معمولا در سال با پیمودن 30 تا 40 هزار کیلومتر دو یا سه بار بیشتر جریمه نمی شوم. ولی همین دو سه بار شده است یک بار، آن هم زمانی است که پلیس ها با دوربین های سیار به کمین می نشینند و همین خوب است.

طرح بعدی اینترنت پرسرعت است که می شود آن را با استفاده از سیم کارت ماشین و UMTS آن را راه انداخت که البته می ماند برای زمانی که چشم انداز ماندن درازمدت در اروپا را داشته باشم (که البته تاکنون ممکن نبوده است). آنوقت است که دیگر اتاق نشیمن و کتابخانه و سالن کنسرت و اسکایپ و یاهو و ایمیل و غیره را همه یک جا در ماشین خواهم داشت. البته امیدوارم پلیس ها خواننده این وبلاگ نباشند.

چندی پیش برای تعمیر رفته بودم همان نمایندگی. آن کسی که می گفت ماشینت را بفروش و یکی دیگر بخر را آوردم و جریان را نشانش دادم. روانش شاد شد!

کی بود می گفت تنها بچه ها اسباب بازی دارند و بازی می کنند؟ ما هم هنوز یادمان نرفته.

Advertisements

9 پاسخ

  1. آقای نویدار بگین آلمانی را چطوری یاد می شه گرفت!! ان\لیسی گه آسونه 🙂
    من تازه اومدم آلمان و می خوام یاد بگیرم. می خواستم نظرتونو بدونم. راه هایی که پیشنهاد می کنید چیه؟

    • انگلیسی هم آسان نیست و دشواری های خودش را دارد. تنها کافی است که به Phrasal Verbs بیاندیشید و دیگر نگویید انگلیسی آسان است. البته در انگلیسی زود به حرف می افتید ولی گام های پس از آن برای نزدیک شدن به سطح حرفه ای دشوار است. در آلمانی شما دیر به حرف زدن می افتید اما با تسلط به دستور زبان بسیار قوی و گسترده آن در مراحل پیشرفته تر، سریع تر پیش می روید. نوشتن و خواندن آلمانی نیز که بسیار ساده است.
      یادگیری آلمانی هم چون هر زبان دیگری نیاز به اینها دارد (البته اینها را از تجربه خود می گویم):
      – انگیزه، علاقه و شوق برای یادگیری زبان
      – کلاس زبان روزی 5-6 ساعت، فشرده
      – یادگیری شبانه روزی و بدون وقفه در همه جا، خانه، خیابان، …
      – قطع کامل ارتباط با فارسی، انگلیسی و هر زبان دیگر، همه کتابهای فارسی خود را به کنار بگذارید، ارتباط خود را با همه فارسی زبان ها قطع کنید.
      – پیرامون خود را با آلمانی ها پر کنید و تا می توانید در میان آنها زندگی کنید.
      – رادیو یا تلویزیون همیشه روشن باشد، حتی اگر گوش نمی دهید و یا چیزی نمی فهمید.
      – همیشه به تلفظ درست دقت کنید و لهجه فارسی را با تمرین کنار بگذارید. آواهایی که در فارسی نیست و در آلمانی هست، را با تمرین یاد بگیرید.
      این کارها را همه با هم شش ماه انجام دهید و پس از آن دوباره با هم صحبت کنیم.

      • سلام،
        نویدارجان اینها که گفتی تا حدودی برای من ممکنه. من اینجا دانشجوی دکترام (کلاسام هم انگلیسیه). اما سعی امو می کنم اونهایی که می شه را اجرا کنم. در کل تقریبن به اهمیت چیزهایی که گفتید واقفم، اما نمی تونم مثلن روزی 5 ساعت کلاس فشرده برم. ممنون 🙂

  2. Sallam, khoob duste Aziz ye link ham mizashtie ta ma ham feyz bebarim!!!!
    manam ham BMW daram wa ham almani halimoon mishe.
    Azat mamnoon misham.

    • سلام، خوب فکر نمی کردم به درد کسی بخورد. ولی در اینجا همه چیز را می توانید بیابید:
      http://carmedia.biz
      http://www.ac-services.eu
      یک فوروم هم هست که هر موردی را می شود در آنجا به بحث گذاشت.
      نویدار

  3. آقا بی نظیر بود..به شدت وسوسه شدم که برم تو کارش..فقط متاسفانه زبان سایت آلمانیه..جایی سراغ نداری که به انگلیسی باشه؟

    • سایت اولی انگلیسی هم دارد. باید زبان سایت را در سمت چپ تغییر دهید.

  4. جالب بود نویدار جان ، این جور که پیداس ماشین شما هم تمام امکانات رو داره :)) ، چقدر خوب می شد اگه این وسایلی که لازم داشتیم مثل یه گدجت یا همون افزونه وصل می کردیم به ماشین :دی

  5. Excellent!
    You are great,
    not only your writings and weblog but also your engineer based mind.
    Good luck

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: