اپیسود شهر – زنی زیبا در غروب

غروب ابری زمستان است. در انتهای خیابان جلفا از تاکسی پیاده می شوم و از سمت شمال پل سیدخندان به سوی خیابان شریعتی می روم. بیست متر جلو تر از من زنی شیک پوش با گام هایی آراسته و مصمم می رود. آنگاه که لحظه ای برای ترک پیاده رو، به سوی ترافیک پشت سر خود  بر می گردد، محو چهره زیبایش می شوم. از پشت نگاهم به اوست و طرح دلپذیر پیکرش. از پشت سر مرد جوانی از کنار من می گذرد و به زن نزدیک می شود. به نظر می رسد که چیزی از پشت سر به او می گوید. گمان می برم که با هم هستند. چند قدم دیگر و سپس دست زن با کیفش بالا می رود و به نظر می آید که می خواهد به صورت مرد بزند. او نگاهی کوتاه به پشت سر می اندازد و مرا که گامهایم را تند کرده ام می بیند. به سرعت به آن سوی خیابان به زیر پل می رود. زن به راهش ادامه می دهد و من فاصله کوتاهی را با او حفظ می کنم. دیگر به ابتدای شلوغی خیابان شریعتی رسیده ایم. به ناگاه زن به سرعت برمی گردد به گونه ای که نزدیک است به من بخورد و از کنار من رد می شود. چند متر آن طرفتر ماشین گشت ارشاد ایستاده است با دو زن چادری و دو سرباز. به پشت سر خود می نگرم و زن زیبا را می بینم که از میان ترافیک شلوغ زیر پل به سمت شرق می رود. دیگر به ماشین گشت ارشاد رسیده ام. به آن چهار نماد فلاکت می نگرم. دو زن چادری سیاه که از چهره شان نکبت می بارد در کنار هم ایستاده اند و به مردم می نگرند؛ شانه ها آویخته و زشتی و فلاکت از سرتاپایشان جاری است. زبان بدنشان می گوید که خود نیز به حقارت خود آگاه هستند. دو سرباز نیز بی تفاوت به پیرامون خود می نگرند. فضای آن گوشه خیابان عدم امنیت را به من منتقل می کند. گویی جرمی مرتکب شده ای که این چهار نکبت خودفروش نباید آن را ببینند. زن زیبا در هیاهوی آن سوی پل غرق شده است و من در تیرگی شب گم.

26 پاسخ

  1. 😦

  2. نمی دانم دیگر در چه کشورهایی مردم با دیدن پلیس احساس عدم امنیت می کنند؟ شما می دانید؟

    • کشورهایی که در آنها حکومت ها به هر دلیلی خود را در زندگی مردم دخیل می دانند، برای آزادی های مدنی و فردی احترام قایل نیستند و خود نیز از راه دمکراتیک به قدرت نیامده اند، از پلیس این گونه استفاده می کنند. به بیان دیگر، همه کشورهایی که در آنها حکومت غیردمکراتیک، ایدئولوژیک و یا دینی برقرار است، شما این چیزها را می توانید ببینید. آلمان نازی، کره شمالی، عراق صدام حسین، برمه، چین، لیبی، سوریه، سودان و غیره. خود می توانید به این لیست بیافزایید.

  3. در اين مملكت و تا آنجا كه من در ياد دارم در اين سي سال، اخلاق مرده، فرهنگ خاك شده، امنيت رفته و زيباي پر كشيده. زيابي گناه به حساب مي‏آيد و زشتي، عقده و حقارت جاي خود را به آن داده. باعث تاسف هست كه اين سياهي 31 ساله شده. اميدوارم عمر نوح نگيرد!

  4. دراین گوشه دنیا زیبایی جرم است (می شوی بی حیا و هرزه و…). مرتب بودن و سلیقه داشتن و آراسته بودن جرم است (مرد باشی می شوی سوسول و … زن باشی می شوی اغواگر و هرزه). آسایش و رفاه جرم است (می شوی مرفه بی درد!). فلاکت و نکبت ولی خریدار دارد. می شوی مردمی! واقعاً چه افتخاری هم دارد وقتی در مملکتی مردمی بودن مصادف با زشتی و نداری و کمبود باشد.

  5. ببین ولی من کمتر میبینمشون. گمونم کار کار انتخاباته

  6. تو جامعه‌ی ما می‌خوان به زور بهمون بقبولونن که:
    ۱. هر چی ما می‌خوایم بپوشید. (بخوانید درباره‌ی کشف حجاب در دوره‌ی رضا شاه)
    ۲. عشق و عاشقی و شروع زندگی باید به روش عهد عتیق انجام بشه. تا شب عروسی حق نداری زنت رو نگاه کنی چه برسه به دونستن علایق و …
    ۳. به زور باید شیعه‌ای باشی که اونا تعبیر و تفسیر می‌کنن (فکر نکنید که آیه‌ی «لا اکراه فی الدین» تو اسلام هستا. این رو اسراییلی‌ها خلق کردن برای سست کردن عقیده‌ی فلسطینی‌ها تا با کمک آمریکا و انگلیس انقلاب ایران رو نابود کنند)
    ۴. قانون همون قانونی هست که من می‌گم، نه اون چیزی که نوشته شده. ممکن امروز از این دنده پاشده باشم، فردا از اون یکی…
    البته این رو هم بگم که هر چی سر این مردم بیاد حقشون هست. تا وقتی نماد شهروندی حضور تو انتخابات و رفتن تو سخنرانی این و اون و کف زدن الکی هست. تا وقتی مردم با افزایش حقوقشون سر از پا نمی‌شناسن… ما یاد گرفتیم دایم تو سری بخوریم. اینم یادتون باشه که آزادی برای ما فقط مفهوم آزادی بچه‌گانه داره.
    ما هنوز نمی‌دونیم چه حق و حقوقی داریم.
    .
    .
    .
    هر باری که تا حالا پلیس (از هر نوعش) به من گیر داده مجبورش کردم ازم عذرخواهی کنه و کرده چون اجازه ندادم از حدش پاش رو فراتر بذاره. من به عنوان یه «شهروند» ایرانی حق و حقوقی دارم که باید رعایت بشه و تمام و کمال از حق و حقوقم طبق قانون (جدای از ضعف‌هاش) دفاع می‌کنم و اجازه‌ی تجاوز به حقوقم رو نمی‌دم. شما چطور؟ این رو تو کدوم اپیزود می‌خوای بگی؟

  7. اين افراد هيچ دليل معقول و منطقي براي كارشان ندارند.

    يكبار در ميدان وليعصر منتظر بودم تا دوستم بيايد. شلوغ بود مثل هميشه . من هم كنار يكي از همين خودروهاي گشت ارشاد ايستادم درست جلوي آن شايد 5قدم جلوتر ، راستش به دليل همين ترس مردم تنها جاييكه خلوت بود همانجا بود و تنها جائيكه از آن سوي خيابان هم تورا پيدا ميكردند همانجا بود . تمام 10 دقيقه اي كه آنجا منتظر بودم نگاه پر از تمسخر و ترحمم به سوي آنها بود ، خيلي دوست داشتم چيزي بگويند تا جوابشان را آنطور كه دلم ميخواست بگويم . دلم به حال اين دنياي كوچكشان و اين قيمت كمشان ميسوزد

  8. » دو زن چادری سیاه که …… زبان بدنشان می گوید که خود نیز به حقارت خود آگاه هستند.»
    چشاتو درویش کن آقا اجازه!! به بدن خواهران بسیج هم…
    🙂

  9. Salam, ziba neveshti.
    bayad khudemuno besazim, va mobarezat e ejtemaei ro edame bedim.
    Khoda bozorge, kheili, kheili.

  10. سلام 🙂
    نمیدونم کی بود ولی بازم تلویزیون داشت از برنامه های آرشیویه سالهای 56 ,57 نشون میداد. تو مصاحبه ها از چند تا خانوم خوش پوش که بسیار سرزنده به نظر میومدن هم سوالاتی پرسیدن و اونها خیلی متقن و متین جواب دادن !! اصلا جوابهاشون کلیشه ای و شبیه جوابهای یکسانی که این روزها در پاسخ هر سوالی می شنویم نبود و شور داشت!! تصور این که از همین محله ما یه روز خانمهایی با اون موهای مرتب و اون دامنهای پشمی خوش رنگ و پلیورهای زنانه و زیبا عبور کرده اند! کمی برایم دشوار است!! که ناگهان خانم مجری اخبار بر روی صفحه تلویزیون ظاهر می شود!! با چهره ای که به زور گریم باز هم ملاحت زنانه خود را باز نیافته در حالیکه روسری فسفری رنگش هیچ تناسبی با چادر سیاهی که به دورش پیچیده ندارد! و رفتارش که می کوشد صمیمی به نظر برسد بسیار جلف و زننده است!!

  11. به قول همسرم , چندین سال به زور چادر از سر ملت کشیدند حالا می خواهند به زور سرشان کنند!!
    پس اشکال از جای دیگه است!! ما باید به خودمون بیایم!!!
    من فکر می کنم بعضی عادت دارند بهشان امر و نهی شود!! همین جریان رانندگی خیلی از این راننده ها !!! اگه مامور سر یه دور ممنوع ایستاده باشه دور نمی زنند در حالیکه اگر اون مامور نباشه یه خیابون رو بند میارن که از یه وجب جا دور هشتاد فرمون بزنن!!! چرا چون باید زور بالا سرشون باشه و این زور می تونه به هر چی دیگه هم زور کنه !! مثل حجاب زورکی که خودشون میگن!!! اصلا به نظرم شخصیت مردم ما عوض شده !! طی تمام این سالها خودشون را با حکومتهای دیکتاتوری که بالا سرشون بوده اداپته کردن!

  12. در جواب آقای بذری:
    ما همین نوروز گذشته باکو بودیم! همون باکویی که الان اگه جزئ ایران مونده بود سرنوشت اسفبارش مثل سایر شهرهای هم رتبه مرزی خودش در ایران میشد!!
    در حالیکه شهری بسیار آرام و تمییز بود که رشد و بالندگی آن به عینه قابل مشاهده بود! و جالب این بود که پلیس در سر همه چهار راهها با رویی گشاده حضور داشت و احساس من این بود که همه آنهایی که از آنجا عبور می کنند اصلا متوجه حضور قوه قهریه پلیس نیستند!!

  13. وای به روزی که بگندد نمک….

  14. ژست جوانمردانه شما قابل تحسین است . حرفهایتان هم قبول ، اما مگر پایتان به کره شمالی هم رسیده است که با این قاطعیت درموردش قضاوت می کنید ؟ به آلمان نازی چطور ؟ به آنجاهم رفنه اید و ازنزدیک مثل همین تهران درآنجا هم گشتی زده اید ؟! چرا از عربستان و اردن ویمن با آن طرز فرهنگ وزندگی نگفته اید ؟ یا از کلان های ایالات جنوب؟

    • کنایه های شما قابل درک نیستند و شاید بهتر می بود به جای کنایه به محتوای سخنان من می پرداختید. از کجا می دانید که من این کشورها را نمی شناسم و در آنها گشت نزده ام؟ همان آلمان نازی را که دیگر وجود ندارد، از ایران بهتر می شناسم، حال بقیه به جای خود. بله، می توانم با قاطعیت در این مورد سخن بگویم. اکنون چه؟ حال دوباره در ابتدای کار قرار گرفته اید و بهتر است به محتوای سخنان کسی بپردازید تا به شخصیت او، به ویژه که هیچ گونه آشنایی با او ندارید و در واقع این شما هستید که نشناخته قضاوت می کنید و آنچه در اینجا می گویید، به خودتان برمیگردد.

  15. az tala gashtan pashiman gashteim marhamat farmoode mara mes konid.

    khalayegh harche layegh /

  16. آقای نویدار!
    منتظر اپیزودهای بعدی از این شهر خاکستری هستیم
    نوشته هاتون دل نشینه !
    با خوندن بلاگتون من هم به صرافت افتادم که یه بلاگ راه بیندازم
    سر بزنید :
    «این نسخه هنوز آزمایشی ست»
    http://noskhehazmayeshi.wordpress.com/

  17. تو گويي در اين زمان زيبايي و نيكي جرم است.
    زيبايي را در پستوي خانه نهان بايد كرد.
    شادي را در پستوي خانه نهان بايد كرد.
    …..

  18. هر دفعه که این فاطی کوماندوها را در خیابان میدیدم نمیدانستم چه لقبی شایستشونه تا با خودم بگم و آتیشم خاموش شه که الان اینجا خوندمش.»نکبت های خودفروش».آخ که گل گفتی پسر…

    • من ابن واژه را برای هر چهار نفرشان به کار برده ام و کاربرد آن ارتباطی به جنسیت آنها ندارد.

  19. تبارک الله، انشاالله رسول الله و الله از اینها نگذرند.

  20. برای خودم متاسفم برای همه متاسفم در باره این آدما هزاران بار خبرهای جورواجور شنیدم وباز هم متاسفانه دیدم .ترجیح می دم هیچ چیز نگم چون گاهی دلم میخواد گریه کنم .
    در مورد اون خانم زیبا بازم متاسفم چون شبه این اتفاق دقیقا روز پنجشنبه برای من افتاد (برعکس) و متاسفانه او هم در میان جمعیت گم شد…….

  21. وقتی ایران بودم…دایم با روسریم درگیر بودم! یعنی همراهم بهم میگفت من كسی رو ندیدم كه اینقدر با روسریش ور بره! یك دقیقه هم رو سرم بند نمیشد، حتی وقتی از خیر یك كم خوشگلتر بودن! هم میگذشتم، و گره محكمتری بهش میزدم، و تمام مدت برام سوال بود كه دخترهایی كه روسریشون طرفهای نیمه پشتی سرشون هست،چطوری رو سرشون میمونه …با كمی دقت، به نتیجه ای رسیدم(یا حد اقل به یك تئوری!): من حس كردم كه این دخترها، تمام حالت بدن، راه رفتن، و تكون خوردن بدنشون، با طول زمان كنترل شده هست، طوریكه ( و عمدتا برای این!) روسری از سرشون نیافته! و این یعنی اینكه معنی روسری ،چیزی بیشتر از فقط یك پوشش هست! پوششی كه جلوی آزاد حركت كردن رو میگیره و این پیام بدن، به مرور زمان درونی میشه و توی ناخود آگاه آدم تاثیر منفیش رو میذاره…

    در ضمن ممنونم از زحمتی كه كشیده بودی و كامنت مربوط به پست در مورد عربها رو برای پست من هم گذاشتی. با نظرت كاملا موافقم.

  22. بر عکس اون چیزی که همه جا هست، اینجا همه مجرم‌اند مگه خلافش ثابت بشه

  23. با سلام اين حجاب داشتن و نداشتن ربطي به بد بودن ايران ندارد كسايي كه دم از ازادي ميزنن حتما چيزي از تاريخ نميدونند ما ايرانيا يا بهتر بگم شما ايرانيا جنبه هيچ كاري رو نداريد وقتي ميگيم ازادي حتما به فكر تون فيلم سوپر خطور ميكنه وقتي ميگيم قانون هم البته ياد اوين ميافتيد در حالي كه ايه دو لازم و ملزوم همديگه هستند ..ببينيد من نه حزب اللهي هستم نه دم از دين داري ميزنم ولي معتقدم همه انهايي كه دم از بگير و ببند در حيطه حجاب ميزند هميشه از ديد بسيار بسيار منفي نگاه ميكنند …مگه اون عزيز خارجي كه به كشور ما ايران تشريف مي اورند مگه از اوضاع و احوال ما خبر ندارند ..بطور ساده بگم ايراني بي بند و باري و دوست نداره حالا شما اگه دوست دنبال دختر مردم راه بيافتي بگي كه چقدر زيباست اون يك حرف ديگه است..اخه ايراني عزير كدوم اروپايي رو كه دنبال يه خوشكل بره بگه عجب زيباست ؟ تا تورش كنه..اگه تو اروپا همه دنبال …. و … خانوما باشن اينقدر كه پيشرفت نمي كنند ؟ ..ديگه بسه ..درود بر همه ايراني هاي عزيز و وطن پرست

پاسخی بگذارید

