… و اصفهان زیباست (1- توفیق اجباری)

در فرصتی که چندی پیش در ایران به دست آمد، به همراه دوستان آلمانی سفری به اصفهان داشتیم. آخرین باری که به اصفهان رفته بودم، در سال 2002 بود که آن نیز توفیقی اجباری بود به این صورت که در زمستان 2002 پرواز لوفت هانزا به تهران به خاطر برف و توفان شدید اجازه فرود در تهران را نیافت و به اصفهان رفت. در آنجا 24 ساعت توقف داشتیم که برای من دیداری دوباره پس از 5 سال بود. خوب، حالا که یاد این توفیق اجباری افتادم، بگذارید همه اش را بنویسم.

هواپیما در آن شب زمستانی سال 2002 آنقدر در آسمان تهران به دور خود چرخ زد و برج مراقبت مهرآبا017nr_121د که امیدوار بود توفان پایان یابد، آنقدر طول داد که خلبان پس از اعلام این که تنها برای یک ساعت بنزین دارد، به اصفهان رفت. خلبان برای آرامش مسافرها نیز گفت که ایران ایر کمک به لوفت هانزا برای این پرواز را بر عهده گرفته است و از همین جا دشواری های ما هم شروع شد.

ساعت 1،5 صبح که به اصفهان رسیدیم، هواپیما را به گوشه ای پرت و دور از ساختمان فرودگاه بردند و اجازه پیاده شده به ما ندادند و گفتند چون پرواز خارجی است کنترل گذرنامه نداریم و باید صبر کنید صبح بشود و ماموران بیایند. چند ماشین پلیس و پاسدار و آمبولانس هم پیرامون هواپیما گذاشتند. انگار با هواپیمای ربوده شده طرفند. ایران ایر نزدیک صبح چیزی شبیه صبحانه برایمان فرستاد و سرانجام ماموران مرزی تشریف آوردند و ما ساعت 8،5 صبح از هواپیما پیاده شدیم.009nr__4 گفتند که ایران ایر ما را به هتل خواهد برد برای استراحت. من نیز چون بار نخست نبود که چنین موردی پیش می آمد، گمان کردم که به هر حال مثل هر جای دیگر دنیا در چنین موقعیتی ما را به هتلی خواهند برد که بتوانیم به خودمان برسیم. بعد با اتوبوسی به جایی نزدیک میدان نقش جهان رفتیم که ظاهرش شبیه هتل بود ولی داخلش شبیه مسافرخانه های مولوی تهران! سپس به هرکدام کلید اتاقی دادند و وقتی که به اتاق رفتیم دیدیم که هر چهار نفر را به یک اتاق فرستاده اند. اتاقی که به من و سه نفر دیگر داده بودند، سطلی در میان اتاق داشت تا آبی که از سقف می چکید، زمین را خیس نکند. هر چه هم تلاش کردیم که مدیری در آن هتل بیابیم، کسی نبود. شاید مدیران مخفی شده بودند که کسی تتواند اعتراض کند. تلفن ایران ایر هم جواب نمی داد. به هررو، قید استراحت و دوش گرم را زدیم و تا آخری012nr__7ن دقیقه به گردش در شهر پرداختیم. البته می دانستم که ایران ایر برای این لطفی که به لوفت هانزا کرده و مسافرانش را جابجا کرده، غذا و هتل! داده، صورت حساب چربی برای لوفت هانزا خواهد فرستاد. برای آن که کارشان راحت شود، از هتل و هر لطفی که ایران ایر کرده بود، عکس تهیه کردم و برای لوفت هانزا فرستادم تا آنها نیز حواسشان به این حقه بازی باشد.

و اصفهان زیبا بود.

عکس ها از بالا به پایین: – هتل منتخب ایران ایر، – زاینده رود زمستانی، – کاخ عالی قاپو

بخش دوم: … و اصفهان زیباست (2- هتل عباسی و میدان نقش جهان)

بخش سوم: … و ااصفهان زیباست(3 – جلفا و دیدار با اسقف اعظم)


8 پاسخ

  1. سلام. امید است هر چه زودتر باز به نصف جهان بازگردید و تجدید دیدار کنید. این روزها عبور مترو از زیر خیابان چهارباغ و وارونگی هوا و تاثیر آلاینده ها خیلی رو اعصابم داره راه میره …
    قدوم شما بر روی چشم ما … این بار اگر به اصفهان بیایید قول میدهم تاوان سال 2002 رو خودم شخصا جبران کنم. بسیار از شنیدن چنین حرف هایی ناراحت میشوم ؛
    کزان نگارم شاید که بگویم حقیقت تلخ است …
    دوست عزیزم … این بار با دل بیا ، ز دیده چرا ؟
    مشتاق دیدار
    مهدی رمضانی
    ===========================
    این نوشته بخش دو و سه هم دارد. ممنون از لطف شما!
    نویدار

  2. اين عادت شما ها شده كه دائم غر بزنيد.مطمئنم كه كلي هم پياز داغش رو زياد كرديد. چون خودم از كارمندان سابق ايران اير(نماينده در آمستردام) بودم ميدونم كه اتفاقا ايران اير هزينه بسيار بسيار ناچيزي براي اين خدمات ميگيره. اما برعكسش خدا نكنه كه پيش بياد. خدمات چيپ با نرخ يورويي. جالبه بدونيد كه در پرواز ترانزيت همين لوفت هانزا به اتاوا به بنده حتي يك پيراشكي هم ندادند و به دليل هواي نامساعد فرانكفورت 13 ساعت در سالن ترانزيت نشستم. حتي اجازه دراز كشيدن روي 3-4 صندلي رو هم نداشتم چون پليس 2 بار تذكر داد. همه اينها به خاطر اين بود كه من با پاسپورت ايراني در سفر بودم و اون نادان ها نمي دونستند كه من دو مليتي هستم.رفتن به اصفهان بسيار خوش شانسي هم هست نه توفيق اجباري. توفيق اجباري حضور 15 ساعته من در ترانزيت فرانكفورت بود.
    ============================
    «این شماها» چی کسانی هستند؟ چقدر هم بادون این که مدرکی داشته باشید اطمینان دارید که پیازش داغ است و چه چیزهایی را با هم قاطی کرده اید! مشکلات من با ایران ایر چه ربطی با مشکلات شما با لوفت هانزا و مشکلات شما با لوفت هانزا چه ارتباطی با من دارد؟ هر کدام از اینها باید به جای خود تذکر داده و حل شوند. پاسپورت شما و تذکر پلیس در فرانکفورت نیز ربطی به لوفت هانزا و بحث اینجا ندارد؟ تازه مگر انتظار دارید با شما به خاطر پاسپورت کانادایی یا هر چه هست، برخوردشان فرق کند؟ که نباید هم فرق کند. در ضمن دفعه بعد به Tansfer Desk مراجعه کنید و به شما خواهند گفت که کجا می توانید هم غذا بگیرید، هم استراحت کنید و تلویزیون تماشا کنید و یا حتی دوش بگیرید.
    من نوشته های دیگری هم پیرامون ایران ایر دارم و از آنجا که کارت طلایی «SkyGift» را هم دارم، تجربه ام با ایران ایر زیاد است. اینها را هم می نویسم که آنها بخوانند و اشکال کارشان را برطرف کنند که یکی دوتا هم نیست؛ به ویژه سوء استفاده ها و دزدی های برخی از کارمندانشان. هنوز داستان چمدان شکسته و جمع آوری مدارک از سوی یکی زا مدیران ایران ایر در اروپا و پرداخت 50 یورو پول نقد از حساب شخصی ایشان به حساب شخصی من را تعریف نکرده ام چون گرم پی گیری ماجرا با ایران ایر هستم.
    شاد باشید،
    نویدار

  3. خووش گذشته باشه زیاد
    بازم بیایی

  4. همين كه زنده رفتين و برگشتين خدا را شكر كن (:
    ========================
    ??

  5. خوب بله. شما خارج رفتید و الان جزو نژاد برتر بحساب میاید. لذا تعجب نمی‌کنم اگر مایی که در ایران به گروگان گرفته‌شده‌ایم رو هم مثل همون هتلی که توش بودی بحساب بیاری و به ….تم بحساب نیاری.
    ایرانی جماعت دو دسته هستند:
    اونهایی که خارج رفتند آدمند.
    اونهایی که خارج نرفتند حیوانند و باید جلوی خارج آمدنشون رو هم بگیرند.
    حکومت اتحاد جماهیر اسلامی ایران هم لیاقت این حیوانات است.
    اگر خدای نکرده مثل چیزی که گفتم فکر میکنی پس یک لحظه به این هم فکر کن که شاید تو این مملکت باشند کسانی که مثل تو خواستند به خارج بیان ولی نشد. پول نداشتند. چکشون برگشت خورده بود. دانشگاهشون مال نبود. مریض بودند. خلاصه تو ایران ماندند و مردند.
    =========================================
    آن چه نوشته اید می تواند هم به عنوان توهین شخصی به من و هم توهین به مردم ایران به حساب آید و لایق پاک شدن از اینجا. تنها دلیلی که مانع از حذف آن می شود، هر چند با تردید، این است که بیش از آن که به مردم و من توهین کند، روحیات خود شما و ارزشی که احتمالا برای خود قایل هستید را به نمایش می گذارد و از این رو در اینجا می ماند.
    نویدار

  6. هر چه در اين كوله بار سي ساله مي‏گرديم چيزي جز رنج نيست!

  7. به نویدار:
    1- زیاد نباید حرص کامنت ها رو بخوری. کامنت دونی یه جاییه که هر کی حرف خودشو می‌زنه. مثل همین آریو. خوب. آریو هم یکی مثل منه که احتمالن واحدهاشو شب امتحان پاس می‌کنه و واسه‌ی همین نباید انتظار داشته باشه سر از هاروارد در بیاره.
    2- و اینکه کاش یه بیوگرافی از خودت می‌نوشتی تا خواننده گیج نشه. چون من فکر می‌کردم تو فقط IT و اینجور چیزها خوندی از آلمان. و حالا زبان شناسی در کانادا.
    راستی می‌دونی ژوزه ساراماگو هم یکی از منتقدان دموکراسی غربیه. نظرت چامسکی راجع به اون شستشوی مغزی از نوع آمریکایی جالب بود. شستشوی مغزی توی ایران هنوز خیلی بچه‌گانه صورت می‌گیره.

    به آرمان:همین نویدار یک پستی قبلن داشت راجع به مشکلات فرودگاه امارات و شرح اشپیگل خوانی. و برای همین فقط غر زدن سر ایران ایر نیست.

  8. […] … و اصفهان زیباست (1- توفیق اجباری) […]

پاسخی بگذارید

