سرکوزی وارد عربستان شد (این بار بدون مشکل دوست دختر)

نیکولا سرکوزی، رییس جمهور فرانسه امروز وارد عربستان سعودی شد. این که چرا این خبر توجه مرا جلب می کند ، دو دلیل ویژه دارد. یکی به عربستان سعودی مربوط است و دیگری به ایران.

جناب سرکوزی در زمانی که تازه انتخاب شده بود، در ابتدای ریاست جمهوری کارهایی می کرد و حرفهایی می زد که آدم را یاد بلاهت جورج بوش کنونی در ابتدای کارش می انداخت. یکی از شاهکارهایش در اینجاست. البته فرانسویان با کارهای رییس جمهورشان بیشتر یاد احمدی نژاد می افتادند و از همین رو خیلی سریع او را «سرکوزی نژاد» نامیدند. نمی دانم که آیا هنوز هم این لقب افتخاری را دارد یا نه. به هر رو، بار نخست که سرکوزی در ژانویه امسال می خواست به عربستان برود، جنجالی به پا شد. او گمان می کرد که عربستان سعودی هم جایی چون جاهای دیگر در این دنیاست و می خواست «بانوی اول فرانسه» را نیز با خودش ببرد که مقامات سعودی حالش را جا آوردند و یادش انداختند که این بانو دوست دختر اوست و نه همسر شرعی و قانونیش و بنابراین نمی تواند او را همراهی کند. بر اساس قوانین عربستان سعودی زن بدون «کفیل» حق ورود به عربستان را ندارد. مقامات فرانسه سکولار و سرکوزی هم نتوانستند از این دیوار آهنین بگذرند. به هر رو، سرکوزی در ماه فوریه با دوست دخترش «کارلا برونی» ازدواج کرد و شاید اکنون او نیز همراهش باشد. روزنامه های «زرد» اروپایی در ژانویه 2008 کلی تیراژ خود را با این مورد افزایش دادند. آن روزها من در ریاض بودم و دیدم که حتی روزنامه های سعودی که بسیار محتاط هستند، نیز از این مورد نگذشته اند و آن را بازتاب دادند.

مورد دوم به ایران ربط دارد. روزنامه اینترناشنال بیزینس تایمز نوشته است که سرکوزی در سفر چند روزه به عربستان سعودی، امارات و قطر چندین قرارداد به ارزش میلیاردها یورو امضاء خواهد کرد: در عربستان سعودی در زمینه نفت و گاز و در امارات قرارداد ساخت دو نیروگاه هسته ای! این مورد آخری مورد نظر من است. امارات کوچک به زودی دارای دو نیروگاه هسته ای خواهد شد و ایران اکنون دهها سال است که می خواهد یک نیروگاه هسته ای را به راه اندازد و نمی تواند. همان گونه که ساخت فرودگاه امام در تهران 46 سال طول کشید آن هم با کیفیتی بسیار پایین و فرودگاه دوبی در 8 سال ساخته شد آن هم با آن ظرفیت عظیم که در حال حاضر نیز در حال گسترش است. این مقایسه جایز است چون فرودگاه امام قرار بود تبدیل به «هاب» خاورمیانه شود. کاری که فرودگاه دوبی اکنون انجام می دهد.

اگر اخیرا به هنگ کنگ رفته باشید و فرودگاه جدید آنجا را دیده باشید، باید بدانید که آن فرودگاه را در 8 سال روی جزیره ای که وجود نداشت ساختند. یعنی خاک ریختند در دریا و جزیره ای ایجاد کردند و فرودگاه عظیمی را روی آن ساختند که پیاده در ترمینال آن نیم ساعت می توانید راه بروید. من 10 ساعت در آن فرودگاه بودم و احساس خستگی و یکنواختی نکردم. حال بروید در فرودگاه امام و بگردید ببینید به جز دو کافه که چیزی مزخرف به نام قهوه با شیرینی های چرند تر می فروشند، چه چیز دیگری می توانید بیابید و آیا می توانید دو ساعت در  آنجا دوام آورید.

هند چندی پیش قرارداد ساخت بیست نیروگاه هسته ای را با آمریکا بست. ایران هنوز گرم پشتک وارو با جامعه جهانی بر سر چیزهایی است که برای %95 کشورهای جهان جزو بدیهیات به شمار می رود و خیال می کند که کلی هم زرنگ است و سر آقای برادعی و آژانس را شیره مالیده است.

ببینید دیگران کجایند و ایرانیان هنوز اندر خم کدام کوچه!

9 پاسخ

  1. چیزی که سر نورمن فاستر طراحی و اجرا بکنه رو چه به فرودگاه امام

  2. Great!

  3. مطلب خوبی بود.

  4. نمی دونم چرا نظرم ثبت نمیشه!
    ==================
    شاید چون پشت سر هم می فرستید و همه اش با عنوان هرزنامه فیلتر و در جای دیگری جمع می شوند که من می بینم.

  5. سلام .
    ممنونم که به من سز زدید. مطلب کردان را یکی از دوستان برای من پیدا کرده بود و من از منبع آن اطلاع نداشتم. اما قبول دارم که کوتاهی من بوده و از این بابت از شما عذرخواهی میکنم.البته من مطلب را در وبلاگ شما دیده بودم. اما از آنجا کپی نکردم. ولی به احتمال زیاد دوستم از وبلاگ شما برداشته است. من تصور کردم شاید به این دلیل که این مطلب عمومی بوده و در وبلاگ های زیادی درج شده منبع آن ذکر نشده است. اما الان با تماسی که با دوست گرفتم، متوجه شدم که مطلب را از وبلاگ شما برداشته و در وبلاگ های دیگر هم این مطلب را ندیدم. به هر حال در آینده سعی میکنم چنین مشکلاتی پیش نیاید.
    ضمنا همانطور که گفته بودید لینک شما را توی پست کردان، با قرار دادم. همچنین در آخرین پست وبلاگ نیز با عنوان (گوگل بد است)، موضوع را اطلاع دادم.
    باز هم معذرت می خواهم. ممنون از تذکر شما. باز هم سر بزنید.

    واحد نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی!
    =========================
    اصل انگلیسی اش مال من نیست و معلوم نیست متعلق به کیست و با ایمیل پخش شده است.من تنها کمی به ان اضافه کردم و برگرداندم.

  6. عالی بود.

  7. این مطلب در پارسینه انتشار یافت.

  8. مثل هميشه خوب!!

  9. متاسفانه!

پاسخی بگذارید

