انعطاف مذهبی از نوع «امر به معروف» در عربستان

این همایش جهانی گفتگوی ادیان که در ژوییه در مادرید برگزار شد، عربستان سعودی هزینه آن را داد و ملک عبدالله با سخنرانی نیز آن را افتتاح کرد، مرا واداشت که نوشته «عربستان سعودی پرچم دار انعطاف مذهبی؟» را بنویسم. امروز نیز دیدم بهتر است خبرهای کوتاه از شاهکارهای «هیاه امر به معروف و نهی المنکر» را که گرد آورده بودم، در اینجا بیاورم.

چهار ماه پیش ماموران امر به معروف «الله اکبر» گویان به یک هتل ریختند و یک نگهبان هتل را به نام «سلمان الهریسی» با خود بردند. آنها او را در ساختمان مرکزی خود در ریاض زیر شکنجه کشتند. وکیل خانواده الهریسی به روزنامه ها گفت که جمجمه او را شکسته بودند و چشمانش را در آورده بودند. اتهام سلمان که هیچگاه اثبات نشد، این بود: نوشیدن آبجو!

سازمان «دیده بان حقوق بشر» به «اشپیگل انلاین» گفت که سینا، یک دختر 25 ساله مغولی که در یک روز داغ در ریاض گرم خرید بود، از سوی «امر به معروفی» ها به جرم نپوشاندن چهره خود (که اصلا جرم نیست) دستگیر شد. آنها با فریاد های «فیلیپینا قحبه» (نیاز به ترجمه ندارد) او را به ماشین خود کشاندند. او در ساختمان مرکزی مورد تجاوز دسته جمعی قرار می گیرد و سپس به زندان فرستاده می شود.

یک استاد دانشگاه «ملک سعود» می گوید که همسایه او به نام «امیره» که با راننده خود برای آوردن بچه هایش از پارک رفته بود، به جرم گفتگو و خنده با راننده مورد تهاجم ماموران «امر به معروف» قرار می گیرد. آنها راننده را از ماشین بیرون انداخته، او را با ماشین به خارج ریاض بردند. در آنجا ماشین او را خرد و داغان کردند و او را تنها رها کردند.

جورج، یک آمریکایی جوان که اکنون در آمریکا زندگی می کند، مدتی برای یک رستوران در ریاض کار می کرد، می گوید که روزی نتوانستیم مشتران را به موقع پیش از اذان عصر از رستوران بیرون کنیم و 2-3 دقیقه تاخیر داشتیم. ناگهان ماموران «امر به معروف» به رستوران ریختند و همه 13 نفر کارکنان را دستگیر کردند و به مرکز خود بردند. در آنجا ما را وادار به گرفتن وضو و نماز کردند. با وجودی که من مسیحی هستم، مجبور شدم نماز بخوانم. من نیز که می دانستم چه کنم، هر کاری دیگران می کردند، من نیز انجام دادم. اما یکی از آنها که کارت اقامت مرا دید، بر من فریاد کشید: صبر کن! تو یک نصرانی (مسیحی) لعنتی هستی. آیا تو رسما به اسلام گرویده ای؟ من دوپهلو پاسخ دادم: یک جورایی. او گفت: نه، نه! تو باید رسما مسلمان شوی. معنی این حرف این بود که باید تمام مراحل اداری گرفتن اقامت تکرار شود و من نام خود را نیز تغییر دهم و من این گونه از جورج به محمد تبدیل شدم.

دیپلمات ها نیز در امان نیستند. اینگرید کروگر، وابسته مطبوعاتی سفارت آلمان هنگامی که قصد ورود به یک رستوران را داشت، چون عبایه بر تن نداشت، مورد تهاجم یک مامور امر به معروف قرار می گیرد. او کارت مصونیت دیپلماتیک سعودی خود را به مامور نشان می دهدو مامور کارت را بر زمین پرت می کند و آن را لگدمال می کند. مشتریان در رستوران دخالت کرده، به مامور حالی می کنند که کاری که کرده برای خودش پیامد سنگینی دارد. مامور ابله هم سریع از رستوران فرار می کند.

از یک ماه پیش آوردن حیوانات خانگی چون سگ و گربه به خیابان ممنوع است. (اینجا گمان کنم بر عکس همیشه سعودی ها از ایرانی ها کپی برداری کرده اند.) اشکال امر به معروفی ها به آوردن حیوانات خانگی به خیابان این است که مردان جوان با آوردن حیوانات به خیابان تلاش دارند که توجه زنان را جلب کنند.

در ماه مه پیش مرد جوانی به جرم آن که با زنی در یک ماشین نشسته بود، دستگیر و زیر شکنجه کشته شد. اکنون روشن گشته است که مرد جوان راننده آن خانواده بوده است.

در فوریه پیش یک استاد دانشگاه پنجاه ساله و پدر چند فرزند در مکه به اتهام حضور در یک کافه به همراه یک دانشجوی دختر دستگیر و به 180 ضربه شلاق و هشت ماه زندان محکوم شد. این حکم با وجودی صادر شد که در دادگاه ثابت شد که دانشجویان سابق این استاد که از او برای پایان نامه خود نمره نگرفته بودند و اکنون خود مامور «امر به معروف و نهی از منکر» بودند، این تله را برای او نهاده بودند.

در همان روزهای پایانی فوریه 2008 یک زن آمریکایی که به همراه همکار سوری خود در یک کافه نشسته بود، دستگیر شد. او که مادر سه فرزند است، مجبور به امضای متنی شد که در آن او اعتراف به فحشاء کرده است.

 

این نوشته را به بالاترین بفرستید Balatarin

9 پاسخ

  1. هزم اين چنين جناياتي خيلي سخت است، تا حدي كه ايجاد سوال ميكند! آيا اين اخبار صحت دارد؟! واقعا هيچ مرجع رسيدگي كنند در آن مملكت وجود ندارد؟! وقتي با يك اشتباه ناخواسته كوچك ممكن است كشته شوي، مردم چگونه در عربستان زندگي ميكنند (حتي مومن ترين آنها)؟! چرا واكنش ديگر كشورها يا هيچ است يا ناچيز؟! حكومت عربستان بر چه اساس است؟ قرآن؟ امكان ندارد!! چرا كه بيشتر اين جنايات حتي در قرآن هم نهي شده!! تنها راهي كه براي باور اين اخبار دارم اعتمادي است كه به شما (Navidar) دارم.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!

  2. این اخبار در روزنامه های عربستان می آیند و من تنها به روزنامه های انگلیسی دسترسی دارم و عربی نمی دانم. مراجع هم رسیدگی شان شبیه به ایران است.
    پاسخ بیشتر سوال های شما پیرامون قانون اساسی و قرآن هم در دیگر نوشته های من در این وبلاگ است. اگر آنها را بخوانبد، دید مرا در بررسی اینگونه اخبار از عربستان نیز خواهید دید.
    نویدار

  3. کاش منبع اخبارتان را هم می‌نوشتید.
    =======================
    اخبار این نوشته را از شماره های گوناگون عرب نیوز، اشپیگل آنلاین و سعودی گازت گرفته ام. به هر شماره که نگاه کنید، اخیار این گونه می یابید. در نوشته های پیشین من همه جا منبع خبر را به انگلیسی می بینید. اخبار این نوشته را قصد نداشتم منتشر کنم و این همایش باعث شد که آنها را در اینجا بیاورم. ولی اینها همگی از روزنامه های بالا هستند.
    نویدار

  4. هه! پس یه جا وضعش از ایران بدتر باشه همون جایی ـه که شما تشریف دارید. (البته از بعضی جهات)
    الآنم این یارو مکارم شیرازی داشت دروغ بار ملت می‌کرد که لا اکراه فی الدین!
    این‌هایی هم که می‌گن اسلام خشنه و … دشمنان اسلامن!

  5. خيلي وحشتناك است. حداقل در ايران اين سختگيريها فقط در مورد شهروندان ايراني اعمال مي شود. يك سوال؟
    اگر به عربستان سفر كنيم- البته نه براي زيارت- امكان دارد روبرو شدن با اين ماموران امر به معروف وجود دارد؟
    =================================================
    بله، این امکان وجود دارد. هر چند که همه آنها دست به این کارها نمی زنند ولی رفتارشان خشن است. همین که این اخبار در روزنامه ها منتشر می شوند، نشانگر این است که در جامعه اعتراض به اینها در حال شکل گیری است.
    نویدار

  6. عجب اوضاع وحشتناکیه.
    در مورد حرف شما در مورد کپی برداری ایران از سعودی هم : http://tabnak.ir/pages/?cid=17743
    یک بار دیگه آفتاب آمد دلیل آفتاب.

  7. واقعا خیلی جالبه ! به قول کامنت اول یه فرد مومن هم ممکنه اتفاقی کشته بشه ! سن من که قد نمیده اما تو همین مملکت خودمون اوایل انقلاب خیلی ها الکی الکی انگ ضدانقلاب خوردن و اعدام شدن مگه دست کسی به جایی رسید که الان تو عربستان کسی صداش در بیاد ؟
    اما خوب ظاهرا عربستان سیستمش کلا شیر تو شیره لااقل یه دوره ای تو ایران اعدام کردن و کشتن علنی و عادی بود ( الانم کم نیست البته )

  8. خوب باباجون اسلام همینه دیگه … حالا بازم برین حج …

  9. حال می کنم با این اسلام ناب

پاسخی بگذارید

