اخلاق نزد ایرانی است و بس! 50 هزار تومان در پله ها …

یکی از دوستان چندی پیش جریانی را که برایش اتفاق افتاده بود، برایم بازگو کرد که اکنون در اینجا می آورم. داستان از زبان اوست، همان جور که گفته است.

برای انجام کاری رفته بودم به اداره ثبت احوال. کارم نزد یکی ار مدیران گیر کرده بود و مرتب بهانه این و آن را می آورد. آدمی بود ریشو و همیشه با تسبیحش سرگرم ورد و دعا بود. به یکی از همکاران که او را می شناخت، جریان را گفتم. خندید و گفت: او نرخش 50 تومن است. گفتم یعنی چه؟ گفت: یعنی او منتظر است که 50 هزار تومان به او بدهی تا کارت را انجام دهد. من ماندم که چطور این کار را انجام دهم. نه به این کار وارد بودم و نه به فکرم می رسید که این آدم به این ریش و تسبیح این کاره باشد. به هر حال نقشه اندیشیدم و رفتم آنجا. 50 هزار تومان در پاکتی گذاشتم که بروم به او بگویم که این پاکت را در پله ها یافته ام و شما این را به صاحبش بدهید. اگر این کاره بود که می گیرد و برای پاکی من هم دعا می خواند. اگر هم نبود، اتفاقی نمی افتد.

در میان راه به خود گفتم 50 هزار تومان زیادش است و 20 هزار تومان آن را برداشتم. سپس داخل دفترش رفتم و همان جور گفتم. نگاهی کرد و پرسید این چقدر است؟ گفتم 30 هزار تومان. گفت: آخه یه بنده خدا الان اینجا بود و گفت 50 هزار تومان گم کرده است. نکند شیطان به جلدت رفته و 20 هزار تومان آن را برداشته ای؟ من نیز گفتم: بله، ببخشید. من 20 هزار تومان آن را برداشتم. کار شیطان بود.

این گونه بود که کار من راه افتاد.

در اخلاق ایرانیان هیچ گاه تردید نکنید!

9 پاسخ

  1. بله بله ما در اخلاق ایرانیان شک نمیکنیم بلکه به اخلاق غیر ایرانیها غبطه می خوریم

  2. یه دوستی می گفت دلیل این مشکلات فقر است فقری که کشور هایی که امروز ما به اقتصادشان و اخلاقشان غبطه می خوریم به ما تحمیل کردند و امروز ما چون فقیریم بی اخلاقیم می گفت تا انسان جیبش پر نباشد عقلش کار نمیکند و نمی تواند به اخلاق بیاندیشد می گفت برای همین شاهان ایرانی مردم را در فقر نگاه می داشتند چون اگر جیبشان پر می بود دیگر شاه شاه را تحمل نمیکردند و دیگر تن به دیکتاتوری نمی دانند.می گفت امروزه جهان به این مشکل دیرینه ی ایرانیان دچار شده و چندین کشور قدرتمند دنیا را به بازی گرفته اند مردم را در فقر نگه می دارند هر چه می خواهند در جهان بشود همان می شود اکثریت مهم نیستند مهم صلح است صلحی که این چند کشور تاییدش کنند.

  3. من فقر را به عنوان عامل اصلی فساد و با تنها عامل فساد اخلاقی و اقتصادی در ایران قبول ندارم. تا دلتان بخواهد در کشورهای دیگر انسان های فقیر سالم دیده ام و تا دلتان بخواهد در ایران انسان های ثروتمند فاسد یا کسانی از قشر میانی جامعه که به هیچ رو گرسنه هم نیستند ولی به شدت فاسد!
    این توضیح متاسفانه در ایران بسیار رایج است که تا به دزدی و رشوه اعتراض می کنی، می گویند شکمشان گرسنه است. این بهانه ای بیش نیست. اینان هراس دارند از این که بهشان بگویی که فساد در فرهنگ و تمدن شما ریشه دارد و مشکل جدی تر از سیری یا گرسنگی شکم است. متاسفانه!

  4. همه این طوریند؟ فکر میکنم دسته کم من و شما که اینطوری نیستیم. البته بخشی چنین اند.

  5. این یک پدیده اجتماعی است، چون اعتیاد، چون خرافه پرستی یا ایدز و خیلی چیزهای دیگر. در اینجا نیز از این دیدگاه طرح شده است. طرح مشکلات جامعه هیچ گاه به این مفهوم نیست که همه 100% آن جور هستند و یکی بگوید «من نیستم پس این حرف از اساس نادرست است.» مسایل اجتماعی را اینجوری بررسی نمی کنند.

  6. سلام
    آقا این تهمت ها به این ملت شریف منتظر ظهور نمیچسبه شما احتمالا منظورت آمریکای جنایتکاره وگرنه همه میدونن در ادارات ایران اخلاق بیداد میکنه ؛) ولی طرح قشنگی بود بکار میاد.
    ارادت

  7. ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی
    کاین ره که تو میروی به ترکستان است

  8. bebinin aghoyano khanoma in akhlagh ha ke hala darn kohan sara ast az kholgho khoye irani boyy naboorde shoma ke be kenaye azkholgho khoye irani harf mizani tabehal bargi dar bareye khaket khondi? farhange irani balatar az sath darke toee va neshonasham hamin ke poshte melate khodet harf mizani ama na bezar behet begam ke in akhlagh yadeghare kie in ajdad araban ke az lahzeii ke varede khake pake iran shodan zarezareye oono nabod kardan va irani ha ham nabodi paziroftan amma man nepaziram ke be hormate moghadase irani tohin beshe dar hali ke in ha hamash samareye ESLAM VA ARABE

  9. هرچي ريش و پشميه همينطوريه

پاسخی بگذارید

