شباهت اسلام وهابی و مسیحیت پروتستان

ادعای عجیبی است؟ در این مدت هر چه بیشتر در اسلام وهابی دقیق شدم، شباهت های جالبی میان وهابیت و مسیحیت پروتستان به ویژه در شکل پیوریتانیسم آن یافتم. پیش از آن که اعتراض شما را برانگیزم، بگویم که این مقایسه تنها در چند مورد ویژه و اساسی است و قابل گسترش به جنبه های اعتقادی این دو دین نیست. اگر سخت گیرانه به این نوشته بپردازید، روشن است که می توان ایرادهایی به آن گرفت. اما تلاش می کنم این مقایسه را تنهادر چارچوبی که فکر می کنم محدود سازم.

در سالهای میانی سده نوزدهم میلادی محمد بن عبدالوهاب در عربستان می گشت و درک خود را از اسلام راستین تبلیغ می کرد. آنگاه که دیگر آخوندها قصد جانش را کردند، به محمد ابن سعود که در آن سال ها تنها بر الدرعیه (در پنجاه کیلومتری شمال ریاض) حکومت می کرد، پناه آورد. محمد بن سعود با او بیعت کرد چون می توانست با کمک عبدالوهاب به جنگ خود با قبیله های دیگر رنگ اسلامی بخشد. عبدالوهاب نیز در پاسخ او را امام و حاکم سرزمین های تحت سلطه او خواند.

عبدالوهاب معتقد بود که اسلام از راه اصلی خود منحرف گشته و به تجملات پرداخته است. از دید او تمام تزئینات بیرون و درون مسجدها، هر نوع آرایش و چهره نگاری نماد بت پرستی است. پس از سلطه بر عربستان او حتی مناره های مسجدها را تخریب کرد و حکم کرد که دفن مردگان باید با سادگی انجام شود. هرنوع تقدس یا پرستش مردگان ممنوع است. سنگ قبر و نشانه گذاری قبر ممنوع است. نمازهای پنج گانه باید در زمان تعیین شده خوانده شوند. زنان باید از اجتماع به درون خانه ها برگردانده شوند و آموزش آنها ممنوع است و آنها باید در خارج از خانه با پوشش کامل بیرون آیند. هر گونه تصویر برداری از چهره انسان ها و هر نوع تقدس، تبرک و پرستش اشیاء ممنوع است.

می بینیم که این کارها امروز در عربستان سعودی کامل انجام می شوند. عبدالوهاب در کتاب خود «التوحید» آموزش های اسلامی خود را توضیح داده است. این کتاب امروز نیز در همه جا در عربستان سعودی در مدرسه و دانشگاه تدریس می شود. تفکر اصلی عبدالوهاب بازگشت کامل به صدر اسلام و اجرای کامل و بدون تحریف اسلام دوران پیغمبر است، از جمله مجازات بدنی و اجرای حکم اعدام در مکان عمومی. افزون بر اجرای تمام احکام اسلامی در صدر اسلام، مصرف الکل و گوشت خوک، فعالیت تمام ادیان غیر اسلامی نیز نه تنها ممنوع است، بلکه بیان تعلق به یک دین دیگر و داشتن کتاب یا نماد های آن دین نیز ممنوع است. استفاده از رنگ های شاد در لباس (به جز رنگ سیاه برای زنان و سفید، سیاه و خاکستری برای مردان) و پوشیدن لباس باز (چه مرد چه زن) ممنوع است.استفاده از هرگونه زینت آلات هم برای زن و هم برای مرد ممنوع است. هرگونه تماس میان مرد و زن نامحرم در هر کجا که باشد، ممنوع است. هیچ غیر مسلمانی نمی تواند تبعه عربستان سعودی شود و هیچ غیر مسلمانی نباید در خاک عربستان سعودی دفن گردد. ساخت حرم و بارگاه طلایی و تزیین شرک و بت پرستی کامل است. در همین سال گذشته بود که مفتی های وهابی سعودی فتوایی صادر کردند و حکم به نابودی تمام حرم ها و بارگاه های مقدس شیعیان به عنوان نمادهای بت پرستی دادند. عده ای نیز به کربلا، نجف و سامره رفتند و در آنجاها بمب گذاشتند و تخریب کردند و مردم را کشتند.

در اروپا پس از آن که مارتین لوتر در سال 1546 میلادی بیانیه معروف 95 ماده ای خود را در انتقاد به مسیحیت کاتولیک (که خود نیز کشیش آن بود) با میخ بر در کلیسا در شهر ویتنبرگ (Wittenberg) در آلمان کوبید، جنبشی آغاز شد که او خود شاید هنوز بر گستره آن آگاه نبود. جنبش پروتستان (معترض) که از جمله در اعتراض به زورگویی و جمع آوری مالیات برای کلیسای روم به راه افتاده بود، به سرعت تیدیل به یک اندیشه دینی جدید گردید. اگر مارتین لوتر، ژان کالوین و دیگر همراهان انگیزه عقیدتی در مخالفت با کلیسای روم داشتند، انگیزه مردم در پیوستن به این دین، همانند رفتار مردم در دیگر دین ها تنها انگیزه های قابل لمس زندگی روزانه و مادی بود. در آن سالها کلیسای کاتولیک گرم گردآوری پول برای ساخت کلیسای پتر در روم بود. همان کلیسایی که مردمان امروز برای تماشا میروند و برای تمدن ایتالیا به به و چه چه می گویند. فرستاده های کلیسا در آن زمان به سراسر «امپراطوری مقدس روم» می رفتند و به مردم برگ های بخشش گناهان می فروختند. براین اساس می توانستی بسته به نوع و میزان گناهانی که مرتکب شده بودی، برگ لازم را بخری. بهای خرید برگ بسته به نوع گناهی که انجام داده بودی تفاوت داشت. بهای برگ برای بخشش تمام گناهان زندگی برابر با یک مزرعه بود. این برگ را باید هنگام مرگ همراه داشته باشی. مارتین لوتر در نخستین اقدام خود که هنوز کشیش کلیسای کاتولیک بود، همه این برگه ها را باطل و فروشندگان آنها را کلاهبردار اعلام کرد.

انتقاد اصلی پروتستان ها به کلیسای کاتولیک، فساد و دوری از ریشه های مسیحیت و راه اندازی دستگاه عریض و تحویل و سلسله مراتب کلیسایی و زرق و برق و قدرت و زراندوزی «دنیوی» بود. از دیدگاه پروتستان ها کلیسا باید این زرق و برق را به دور افکند و به ریشه های اصلی خود به عنوان دین محرومان و مردمان ساده بازگردد. از این رو بود که این جنبش پایه تفکر خود را بر کتاب مقدس انجیل نهاد. انجیل به عنوان کتاب آسمانی و تنها پیام خدا طرح گردید. نوشته های انجیل کلام خدا بیان شد و این یک ابداع جدید بود. از این رو درک و تفسیر انجیل برای یافتن راه و روش زندگی اهمیت یافت. تا آن زمان انجیل باید تنها به زبان لاتین خوانده می شد و از آنجا که مردم زبان لاتین نمی دانستند، برای درک و تفسیر آن به کلیسای کاتولیک و آخوندهایش نیاز داشتند (قابل توجه ایرانیان و همه کسانی که عربی نمی دانند). کلیسا نیز تمام قدرت خود را بر این اساس پایه نهاده بود که که ما واسطه میان شما مردمان و خدا هستیم و بدون ما شما قادر به درک پیام خدا و ارتباط با او نیستید.

مارتین لوتر در اولین حرکت خود انجیل را به زبان «عامیانه» برگرداند که برای مردم قابل درک باشد. واژه دویچ (Deutsch) که نام زبان آلمانی به این زبان است، به مفهوم «عامیانه» است. از این رو مارتین لوتر «پدر» زبان نوشتاری آلمانی امروزی است. زبان آلمانی آن زمان از گویش های بی شمار محلی تشکیل می شد و نوشته نمی شد. این گویش ها آن چنان با یکدیگر تفاوت داشتند که مردمان اینجا زبان مردمان دو روستا آنور تر را نمی فهمیدند. امروز نیز کماکان در منطقه آلمانی زبان این گوناگونی و دشواری در گفتگو وجود دارد. به بیان دیگر انجیل آلمانی نخستین کتاب زبان آلمانی امروزی است. مارتین لوتر با این کار دکان دین فروشی کلیسای کاتولیک روم و پاپ را به هم ریخت و آنها را «بازنشسته» کرد و به مردم گفت که برای ارتباط با خدا نیازی به آخوند و کلیسای روم ندارید. خود او نیز که کشیش کلیسای روم بود با دیگر هم فکرانش لباس روحانیت را در آوردند و ازدواج کردند. برخی از پیروان تندروی این جنبش «اعتراضی»، به ویژه دانشجویان به کلیساها ریختند و آنها را ویران کردند. پس از این رویدادها کلیسای کاتولیک مارتین لوتر و دیگران را مرتد اعلام و از کلیسا اخراج کرد، اینها نیز کلیساهای خود را به وجود آوردند و به سهم خود خدا را مصادره کردند و کاتولیک ها را اخراج کردند.

«بازگشت به ریشه و تقدس نوشته» روش اساسی تفکر پروتستان ها بود و این نکته تشابه اساسی میان اسلام وهابی و پروتستان هاست. از این رو هر دو تنها و تنها کتاب آسمانی قرآن و انجیل را پایه قرار دادند و تمام کتاب ها و نوشته ها و حدیث های دیگر را بی ارزش خواندند و آن چه را که امروز بنیادگرایی (Fundamentalism) خوانده می شود را پایه نهادند. در این راستا تفسیر «نوشته» کتاب آسمانی برای یافتن روش زندگی در تمام زمینه ها به راه افتاد. در عربستان سعودی این کار تا امروز پی گیری می شود و در برخی از کلیساهای تندرو به ویژه در آمریکا نیز این کار به شیوه خود کماکان ادامه دارد.

ژان کالوین (Jean Calvin, 1509-1564) فرانسوی و هم فکر مارتین لوتر که در ژنو توانسته بود حکومت مذهبی را به دست گیرد و کاتولیک ها را بیرون راند، اولین حکومت بنیادگرای مذهبی را در سویس (1541-1564) ایجاد کرد. نمونه او برای این حکومت نیز حکومت دینی یهودی در اسراییل باستان بود. کالوین معتقد بود که سرنوشت انسان از همان ابتدا توسط خدا رقم خورده است و خدا این که چه کسی به بهشت یا جهنم می رود را از پیش تعیین کرده است و انسان هیچ نقشی در تغییر آن ندارد. این اندیشه که شاید در نگاه نخست غیر اخلافی به نظر آید و کسی بگوید که پس هر کار غیر اخلاقی آزاد است چون خدا تعیین کرده است، در ترکیبی که با ترس از جهنم ایجاد شده بود، در جهت دیگر رفت. هر کس تلاش می کرد که کار «خوب» کند و نمونه و مورد پسند دیگران و کلیسا باشد تا به دیگران نشان دهد که او در گروه برگزیدگان بهشت است.

اندیشه کالوین که در تفسیر انجیل از مارتین لوتر نیز پی گیرتر و تندروتر بود، به سرعت در ابتدا سویس و سپس هلند و از آنجا جزیره انگلیس را فراگرفت و سپس از آنجا به آمریکا رفت و فرهنگ امروزی آمریکای آنگلوساکسن را شکل داد. در انگلیس مردم از کلیسای آنگلیکن (Angelican) که خسته شده بودند که خود از کلیسای کاتولیک هم تقلبی تر بود و تنها برای این کار راه افتاده بود که پادشاه هنری هشتم بتواند همسر خود را طلاق دهد و کلیسای کاتولیک این اجازه را به او نمی داد. حکومت خدایی ژان کالوین در سویس نمونه جنبشی قرار گرفت که پیوریتانیسم (Puritanism) نام گرفت. پیوریتان ها در انگلیس در سالهای 1660 تا 1688 حکومت بنیادگرای خود را در چارچوب کلیسای Presbytarian در انگلیس پدبد آوردند و همان چیزی را پدید آوردند که وهابی ها در عربستان سعودی. آنها معتقد بودند که روش و قانون زندگی در انجیل است و وظیفه ریش سفیدان و روحانیون (Presbyter) تفسیر و تطبیق آنها بر جامعه است. هرگونه تزیین و آرایش و لباس رنگارنگ و جلب توجه ممنوع بود. رابطه «نامشروع» و خارج از ازدواج، نفی خدا یا کلیسا یا جادوگری مجازات مرگ داشت. کار زنان ممنوع بود. تئاتر، نقاشی، شادی، رقص و موسیقی و ورزش ممنوع بود. تنها وظیفه انسان کار و عبادت بود که هردو اجباری بود. ریاضت، کار و زحمت، صرفه جویی و پرهیز از زندگی تجملی ارزش های جامعه و نهادینه شدند. هر چند که از موضوع خود پرت می افتیم، اما از دید من این ویژگی که تبدیل به یک فرهنگ فراگیر در جامعه انگلیس و هلند شد، موتور نیرومند رشد و راز مهم پیشرفت دنیای «غرب» است. کالوین می گفت: انسان باید زمانی را که خدا برای زندگی به او داده است را به کار، زحمت، عبادت و کار برای جامعه بپردازد. این اندیشه کالوین (در تفاوت با مارتین لوتر) پایه اندیشه سرمایه داری گردید و موتور رشد آن.

اکنون نیز در آمریکای شمالی کلیساهای گوناگونی را می یابید که اساس فکریشان همان پیوریتانیسم و کالوینیسم است و تندروی هایشان گاهی به رسانه ها می کشد. از جمله جنبشی که برای آموزش خلقت در مدرسه ها و حذف آموزش تکامل راه انداخته اند. در اندیشه برخی از آنها بیماری خواست خداست و ار پیش رقم خورده است. از این رو هنگام بیماری رفتن پیش پزشک و بیمارستان ممنوع است و یا جراحی و تبادل خون ممنوع است و از این چیزها.

اگر امروز به کلیساهای پروتستان بنگرید، هیچ گونه تزیین و زرق و برق نمی یابید. کشیش هایشان چون دیگر مردمان کار می کنند و لباس روحانیت ندارند و ساده زندگی می کنند و از این رو شباهتی به کلیسای کاتولیک روم و آخوند اعظم و مفت خور آن ندارند که در سال 2007 نیز هنوز معجزه می کند و گناهان را می بخشاید.

کمی پرت برویم:

ایرانیان بر اساس سنت و تاریخ خود مردمانی پر تکلف، پیچیده و دوست دار زرق و برق و تشریفات هستند. آیا تصادفی است که کارهای شیعیان (ایرانیان) شباهت زیادی به دیگر آیین هایی دارد که پر زرق و برق هستند و آنها بسیاری از نمادهای مذهبی خود را از مسیحیت پر زرق و برق کلیسای کاتولیک و ارتدکس بر گرفتند، چون زنجیر زنی و حمل «علم» که هنوز هم شبیه صلیب است از کاتولیک ها و یا لباس آخوند ها که ریشه در کلیسای ارتدکس دارد؟ یا نذر پخش کردن برخی از ارمنی ها در روز عاشورا و اعتقاد آنها به امام زمان؟ آیا تصادفی است تشابه فکری در زرق و برق و تجمل به کار رفته در مسجدها و حرم های ایرانی و کلیساهای پر زرق و برق ارتدکس و ارمنی و کاتولیک و به بیان دیگر تکلف و پیچیدگی در مراسم مذهبی این آیین ها؟

وهابی ها و سلفی ها هرچند که از پیوریتان های پروتستان تقلید مستقیم نکرده اند، ولی چون اساس فکرشان شبیه آنهاست، در بسیاری از زمینه های زندگی راه موازی با آنها را پیش گرفتند. آیا این امری تصادفی است یا این روند منطقی و پی آمد چیزی است که در پایه فکری مشترک است؟

پرسش دیگر اینجاست که چرا پیوریتن ها توانستند کار و زحمت و ریاضت را به عنوان ارزش در زندگی اجتماعی نهادینه کنند و در آنها زمینه ارزش های دیگری چون برابری طلبی و حقوق بشر و خیلی چیزهای دیگر را فراهم کنند، ولی در جامعه ای که وهابی ها و سلفی ها ایجاد کرده اند، مفت خوری، تن پروری، نژادپرستی و خیلی چیزهای دیگر نهادینه شده است؟ این خود زمینه برای یک موضوع ذیگر می تواند باشد.

Advertisements

11 پاسخ

  1. مطلب جالبی بود و خواندنی . من در جایی خواندم که به طور کلی دین اسلام دارای مشابهت های فراوانی با دین یهود دارد و بسیاری از قوانین و مجازات ها و… که در اسلام ارائه شده بر گرفته از دین یهود باشد . ( البته من متوجه این نکته شدم که مطلب شما در باب مقایسه مسلک وهابیت و پروتستان هست اما بد ندیدم به این مطلب هم اشاره کنم )

  2. حق با شماست. نزدیک ترین دین به اسلام یهودیت است. اما همان گونه که در ابتدای نوشته اشاره شده بود، این نوشته تنها به یک مقایسه محدود و تعریف شده در روش این دو آیین در برخورد به گذشته خود و رهیابی برای آینده و طرح چند سوال پیرامون آن می پردازد و پایه های اعتقادی انها را مقایسه نمی کند. نگاه نگارنده به اعتقاد های آنها، اگر هم لازم باشد، تنها نگاه فرهنگی می تواند باشد و نه متافیزیکی.

  3. کاش شاهد کتابی از شما باشیم تا مطالبتان در مورد عربستان و موضوعات مربوطه به صورت چاپ شده در اختیار همه باشد

  4. کدام کتاب می تواند گستردگی یک وبلاگ را داشته باشد و کدام وزارت ارشاد است که به چنین نوشته هایی اجازه چاپ دهد؟
    اینجا یک وبلاگ با سهل انگاری های ویژه خود است. نگارش جدی و بررسی ژرف این چیزها تخصص و زمان خود را می خواهد و این امری است که در هر دو مورد از چارچوب توانایی من خارج است. کار من بیشتر طرح سوال است و تحریک به اندیشیدن و استقلال فکری، هر چند نسبی.
    من تنها آنچه را که می بینم با دید خود می نویسم. من متخصص عربستان نیستم ولی فکر می کنم که نوشته های من می توانند اهل فن را به بررسی بیشتر و ارایه کارهای باارزش و همه جانبه برانگیزند. من پس از پایان کار خود اینجا را ترک خواهم کرد.

  5. پیشنهاد می‌کنم که دوستمان ببیند آیا چیز واحدی به نام« غرب» الآن وجود دارد؟ فرهنگ‌ها و حکومتهای متفاوتی هستند با قوانین مختلف و آزادیها و رفاه متفاوت. اینجا هم اسلام از نوع خلیجی آن تا حجازی تا طالبانی تا ایرانی هست تا ترکیه و انواع معتدل مالزی و اندونزی. اسلام با مسیحیّت تفاوت دارد و شیعه هم فرقهای اساسی با تسنّن. در تشیّع هم یک راه و دو راه وجود ندارد. یک تشیّع ولایت فقیهی خمینی داریم و دیگری تشیّع مبتنی بر مرجعیّت ارشادی سیستانی
    آقای سیستانی فعلاً نظراً و عملاً مهمترین تهدید و جایگزین برای تئوری ولایت فقیه است. او نه تنها خود در سیاست منصبی به عهده نگرفته بلکه روحانیان طرفدار خود را نیز از پست و مقام گرفتن نهی کرده است ولی قوانین اسلامی را لازم الاجرا می‌داند. همو با توصیه‌ی اکید خود به برگزاری انتخابات، مؤسّس همین دموکراسی نیم‌بند عراق هم هست و تازه امکان‌های نظری دیگری هم برای مدل حکومت وجود دار

  6. سلام،
    من فرصت نکردم این پست را بخونم هنوز، اما مشابه این حرف شما را در این وبلاگ دیده‌ام http://eteraz.wordpress.com.
    (ببخشید الان فرصت این را هم حتی ندارم که لینک دقیق پیدا کنم)،
    اما در پاسخ به کسانی که خواستار «پروتستانیسم اسلامی» اند همیشه می‌گوید که قبلا اتفاق افتاده و همان وهابیت است.
    (فکر کنم که در مجموعه مقالاتی که در اینجا http://eteraz.wordpress.com/2007/11/01/roadmap-to-islamic-reform/ معرفی کرده توضیح داده باشد).

  7. مطلب جالبی بود

  8. سلام
    مثل همیشه از ادبیات بی تکلف نوشته ات لذت بردم.
    مقایسه هایی که انجام داده اید قابل توجه است.بخصوص وضعیت زرق وبرق مذهب شیعه و کالولیکها.البته مذاهب چهارگانه سنی هم کم و بیش دچار این آلودگی هستند همچنانکه عربستان وهابی هم کمی از شدت خود کاسته است.اما واقعیت این است که دوری از حاشیه سازی و حاشیه بازی در اصول هر دین و مکتبی لازم است و رنگ ونقاشی روی هر تفکری باعث تغییر اصل آن میشود، بدیهی است روفت و روب زیادی باعث نابودی رنگ اصلی همان تفکر است. یعنی نه این شیعه گری وسنی گری و نه وهابیت هیچکدام حقیقت دین اسلام نیست بقول مولانا:هرکسی از ظن خود شد یار من وزدرون من نجست اسرار من

  9. به نا الله
    ببینید پیامبر صلی الله علیه وسلم یه حدیثی داره که می فرمایند: هر کاری که نصاری و یهود انجام دادند امت من هم انجام خواهد داد حتی اگر در آنها در سوراخ سوسماری بروند امت من نیز به آن می روند(یا همانطور که ایشان صلی الله علیه و سلم فرمودند)
    و از این حدیث به نکات مهمی پی می بریم و آن این که بر گردیم به قرآن و ببینیم چه چیزهایی در قرآن است که آنها را الله تعالی بعنوان عامل انحراف مسیحیت معرفی می کنه که از جمله آنها میشه به : غلو و واسطه گری و … اشاره کرد.
    پس ما هم نباید راه اونارو بریم و بین خودمون و خدامون واسطه قرار بدیم و باید مستقیماً از الله تعالی کمک بخواهیم.
    و یا در مورد اشخاص دینی دچار غلو نشیم آنچنان که حرف آنهارا به سخن الله تعالی ترجیح دهیم و….
    پس اینگونه است که ما می تونیم راه را از چاه تشخیص بدیم…

    اما اینکه چرا عربها پیشرفت نکردن ، اینکه مثل روز مشخصه :
    1- حکام عرب دست نشانده آمریکا و انگلیس و یهود هستند و در ظاهر به فکر مذهب و در پس پرده …..
    2- اکثر مردم آگاهی 100% از توحید واقعی ندارند و درواقع توحیدی را به آنها علماشان توانسته اند برسانند که از فیلتر حاکم گذشته باشد.
    3- اخیراً هم چیزی که زیاد دیده می شه اونم اینه که بعضی از مردم بیش از حد به علما(علمای حکموتی) اعتماد می کنند و به عبارت دیگر در مورد آنها غلو می کنند.
    4- علمای حکومتی : علمایی که از فیلتر حاکم و خصوصاً غرب به نوعی گذشته و معلومه که قرار نیست بر علیه موقف حکومت فتوایی بده! و با حکومت کاری نداره
    5- بزرگ نشان دادن و تبلیغات گسترده حکومت (و به نوعی غرب ) برای این علمای حکومتی
    6- برگرداندن تدریجی مردم به قبل از نهج و نهضت امام محمدبن عبدالوهاب (رحمه الله) (حتی شبکه های داخلی و ماهواره ای آنها رنگ و بوی اسلامی را از دست داده است حتی عربستان!!!) که همه از طرف حکومت صورت می گیرد.
    البته کمی اخبار را دنبال کنید و همچنین به تحولات پانزده سال گذشته کشور ها بیندازید متوجه خواهید شد(ان شاءالله)

    مردم اونجا درسته که درمورد توحید درمورد توسل و واسطه گری تقریباً مشکلی ندارند ولی درمورد توحید حاکمیت مشکل دارند. پیشرفت ها به امید الله در راه است و اون هم با اتفاقات این چند دهه اخیر اتفاق داره می افته و یکی از اون ها مثلاً شکست ابر قدرت،شوروی در افغانستان از همین مسلمانان عرب که به افغانستان هجرت کرده بودند و در آنجا جهاد می کردند و اینکه این جنگ باعث فروپاشی شوروی شد.

    ناگفته نماند که ابر قدرت دیروز (امریکا) چون دیگه واقعاً از اون روزهای اوجش سقوط کرده در جنگی که با همین مسلمانان براه انداخته دچار مشکلات مالی بزرگی شده (یکی از همون مشکلات شوروی) و مشکل اقتصادی شروع فروپاشی و تضعیف یک نظام است.
    پس إن شاءالله در آینده پیروزی ها بدست خواهد آمد.
    ناگفته نماند که من هم چند وقت پیش به این موضوع دست پیدا کردم و بطور اتفاقی متوجه این موضوع شدم ودر آخر از شما به خاطر این مقاله تشکر می کنم اگرچه اشکلاتی هم داشت.
    والسلام علی من اتبع الهدی!

  10. سلام
    من مطلب شما رو خواندم فقط کمی گیج شدم یا واقعا متوجه نشدم منظور اصلی شما چیست،من در مورد اسلام اطلاعات زیادی دارم همینطور در مورد مسیحیت البته منظورم اسلام شیعه است در مورئ وهابیت اطلاعات زیادی ندارم ولی با توجه به مطلب شما چیزهایی دستگیرم شد،اما مشکل من اینه که پرا شما میگین شباهت بین پروتستان و وهابیت یا حالا اسلام،همینطور که میدونید در پروتستان خبری از مولا و عبادتهای اجباری نیست اساس کار کتاب مقدس است و هر فرد در سطح کشیش است با مطاله انجیل ، به نظر من دمکرات ترین فرقه مسیحست است که در این دنیای شلوغ مانع ورود فساد به کلیسا شده حال من نمیدونم چه شباهتی با اسلام دارد،اگر فقط منظور شما این است که این فرقه مانند وهابیت با اعتراض بوجود امده،بلی،اگر منظور شما اینه پروتسنان زرق و برق رو دوست نداره بله ولی ایا این دلیل است که با وهابیت مشابه باشد من فکر نمیکنم،اگر ممکن است بیشتر توضیح بدین.

    • البته نوشته بودم که این مقایسه خیلی محدود می تواند باشد و من تنها به موردهای تشابه اشاره کرده بودم و نه تفاوت. شما تفاوت ها را آورده اید که من هم با آنها موافق هستم. این مقایسه همان گونه که در نوشته نیز آورده ام، بسیار محدود است و تنها به مواردی چون بنیادگرایی، بازگشت به متن و موارد ناشی از آنهاست.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: