زبان فارسی زنانه

در علوم اجتماعی شاخه هایی وجود دارند که زمینه تحقیقشان پیرامون ویژگی های جنسی زن و مرد در (Gender Study) زمینه های گوناگون است؛ از جمله در جامعه شناسی و زبان شناسی و به ویژه در زمینه مشترک این دو یعنی در زبان شناسی اجتماعی (Socio-linguistics). ما پدیده ای هم به نام زبان زنانه و زبان مردانه داریم که هم از زاویه زبان شناسی و هم از زاویه جامعه شناسی به آن پرداخته می شود و فمینیسم هم به آن علاقه ویژه ای دارد که البته پرداخت بیش از این به این چیزها کار من نیست. ولی دوست دارم اهل فن دو نکته جالب را که تنها در زن ایرانی یافت می شود را برای ما بشکافند. یکی کاربرد واژه های «وا» و «اوا» در زن ایرانی است. زن ایرانی هر وقت از چیزی تعجب می کند می گوید: «وا!!» و یا اگر می خواهد با حرفی همین الان و فوری مخالفت کند، با لحن پرسشی-تعجبی می گوید: «اوا؟!»

زبان شناسان فارسی به ما بگویند که این دو واژه از کجا آمده اند و چرا تنها زن ایرانی از آنها استفاده می کند.

دوم این که در همین حالت که زن ایرانی حسابی تعجب کرده است یا غافلگیر شده است، با دست راست به پشت دست چب خود می زند و با همان لحن پرسشی-تعجبی می گوید: «اوا؟!» حالا شاید یکی چپ دست باشد و بگوید نخیر، من با دست چپ به پشت دست راستم می زنم.

الان که فکر می کنم گمان کنم در زنان دیگر کشورهایی که می شناسم، چنین حرکت ویژه زنانه که ویژه فرهنگ خودشان باشد را ندیده باشم. شما چه فکر می کنید؟

8 پاسخ

  1. اوا! حالا چرا فونت رو کوچیک کردی؟

  2. درود
    ظاهرا اين وا كه خانوم ها ميگن ريشه در تاريخ بسيار دور داره، واته، وات ، وايو ويا وايه نام يك خدا يا ايزد در دوره پوريوت كيشي آرياي ها هستش و يك ايزد مشترك ميان ايرانيان و هندوان . اين ايزد كه خداي باد يا توفان هست گاهي نماد زندگي بخشه و گاهي نماد خشم و قهره . مثلا ميگن واي بر او يعني باد از روبرو بر او كه در جنگها ميتونسته باعث شكست بشه ، تو شاهنامه تو جنگ بين اردوان و اردشير باد از روبرو به سمت سپاه اردوان ميوزه و سپاهيان او اين نشان قهر خدا و برگشتن بخت از اونها ميدونن و فرار ميكنن همين تو داستان جنگ بين رستم فرخزاد و سعد ابن ابي وقاص تكرار ميشه و يا ميگن فلاني باد پشتش خورده يعني خودش زحمت نكشيده و به كمك ديگران به راحتي كاري رو انجام داده ، ظاهرا اين اي واي يا وا يا اوا يك كاركرد اينچنيني داره .
    شاد باشي.

  3. به نکته جالبی اشاره کردی. البته باید در نظر گرفت که: «اوا» یا «وا» در واقع آوای تعجب محسوب می شوند و ریشه شناسی آواها خیلی متفاوت تر از ریشه شناسی واژه ها و کلمات هستند و در واقع از اهمیت بسیار کمتری هم برخوردار هستند (من یادم نمیاد که خیلی روی این مورد کار شده باشه تا به حال). چرا که از نظر زبانی معنی دار نیستند و تنها از دیدگاه semiotics می شود برایشان مفهومی قائل شد. از نظر sociolinguistics موارد جذاب تری در مورد تفاوت های زبانی بین زن و مرد وجود دارد: تفاوت در واژه مورد استفاده در مورد برخی از مفاهیم تابو به خصوص در سنین پایین تر، تفاوت در کیفیت و جنس صدا، تفاوت در آهنگ صدا یا intonation و چند مورد دیگر.

  4. عزیز این فید شما نصفه می یاد ما رو اذیت 🙂 می کنه …
    لطفن از داشبوردتون تنظیم کنین که فید به صورت کامل منتشر بشه. ممنون.

  5. سلام
    بسیار زیبا و خوب نوشتی بخصوص کامنت دوستان، ملیت های دیگر هم ادبیات خواص خودشونو دارن مثل o my god زمانی که تعجب میکنن.
    سلامت باشی.

  6. سلام. اول اينكه من نمي گم اوا. به پشت دستم هم نمي زنم. ايراني هم تشريف دارم. ( حالا از وا استفاده مي كنم گاهي)
    دوم اينكه از ظهر كه اينجا رو كشف كردم يك نفس خوندمش. ياد گرفتم و غصه هم خوردم بسي. دفعه اولي كه كتاب شاهزاده خانوم رو خوندم از شدت نفرت خوابم نمي برد. بعد از اون كتاب من يك چيزهايي رو از عربستان ياد گرفتم و تنم لرزيد كه اگر اسلام واقعي كه قراره توي ايران به خوردمون داده بشه همين قدر عربي باشه.
    ممنون كه احساسات زياد رو (‌بلاخره توش حس هم هست) قاطي نوشته هاتون نمي كنيد. به آدم احساس امنيت مي ده.

  7. من که خودم از واژه ی وا استفاده می کنم. فکر هم نمی کنم زن باشم. البته با اعتراضاتی از جانب زنان مواجه شده ام که مگر تو زنی که می گویی وا!

  8. هوم ؟ یعنی می خوای بگی خانومای جوامع دیگه ی این کره ی خاکی تعجب نمی کنن ؟! البته مطمئنا ریاکشن هاشون متفاوته . کلا ایرانیا و ایتالیایی ها توی حرف زدنشون بیشتر از حرکت دادن دستاشون استفاده می کنن شاید برای همین حرکاتی دارن که بقیه ندارن. و حتی شاید اگه سعی هم بکنن نتونن انجامش بدن! ( نکته : من شخصا از حرکاتی نظیر تو صورت زدن و تو دهن زدن موقع ای که یه کار اشتباه انجام می دم استفاده می کنم ! ولی فکر می کنم این حرکت هم یکی از خصیصه های یه سری آدما باشه ! )

پاسخی بگذارید

