دو سرباز سعودی به جرم تعرض گردن زده شدند

«عرب نیوز» امروز از گردن زدن دو سرباز سعودی با شمشیر خبر داد که جلوی ماشین یک خارجی و دخترش را گرفته و به دختر بیست ساله او تعرض کرده بودند. دادگاه عمومی ریاض هر دو را به مرگ محکوم کرده بود. دو سرباز را در محل عمومی در ریاض با حضور شمار بسیاری از مردم گردن زدند. فکر می کنم جای این کارها در برابر مسجد «جامع الکبیر»، بزرگترین مسجد ریاض باشد. این مسجد با ساختمان دادگاه عمومی و مرکز هیات امر به معروف و نهی از منکر سه گوشه میدان و سه پایه اصلی رسیدگی به جرم ها را تشکیل می دهند. اتقاقا روز جمعه گذشته در نظر داشتم پس از نماز جمعه برای دیدن این میدان بروم که اکنون از این که نرفتم، خوشحال هستم. در چنین مراسمی مردم رهگذر را گرد آورده وادار به تماشا می کنند. برای من که مخالف حکم اعدام هستم، درگیر شدن در چنین موقعیتی در رویا نیز نمی تواند ممکن باشد، چه رسد به این که کسی بخواهد به زور مرا وادار به تماشا کند. فکر می کنم از یک درگیری دیگر معاف شدم که مقاومت من می توانست پیامد جدی تر از هفته پیش داشته باشد.

چند نکته در این خبر «عرب نیوز» توجه مرا جلب کرد:

v به نظر می آید که مردم اینجا آن گونه که دیگران با چنین صحنه هایی مشکل دارند، برایشان چنین چیزهایی عادی است. نه در محیط کار یا جای دیگر کسی ار چنین چیزهایی حرفی نمی زند. شش سال پیش یکی از همکاران آمریکایی من که در آن زمان سه سال در عربستان سعودی کار کرده بود، برایم تعریف کرد که در یک روز جمعه که در جایی از ریاض پیاده روی می کرده، پلیس او و دیگر رهگذران را به زور در میدانی گرد می آورد. سپس محکومی را می آورند و گردن او را در آنجا با شمشیر می زنند. همکار بیچاره من می گفت که تعادل روحی خود را تا چند هفته از دست داده بود.

v یک کارگر مصری مقیم سعودی به عرب نیوز گفت: » می خواهم از فرصت استفاده کنم و به دادگستری سعودی تبریک بگویم. اعدام این دو سرباز اعتماد مرا به نظام قظایی سعودی محکم کرد.»

v عبدالله الانزانی، یک سعودی، گفت:»گردن زدن متجاوز و همیارش درس عبرت می شود. و آیه ای از قرآن می آورد:در قصاص زندگی برای شماست.»

v روزنامه «عرب نیوز» که این خبر را امروز، 20 ماه مه 2008، چاپ کرده است و من آن را خواندم، در اینترنت آنرا 20 آوریل 2008 تاریخ زده است. آیا این تنها یک خطاست؟

8 پاسخ

  1. موافقم
    فكر مي كنم با شما بايد يك n g o يا كمپين يا يك چيزي درست كنيم براي كوبيدن عربستان آدم خوار و جاني و ددمنش
    بايد گفت كه جا … ش ها اون زنان چيه كه ميان توي تلوزيونتون بعدش زن هاي خودتون رو ميكوبين
    معتقدم كه از عرب ها نفت را بگيريد ديگر خدايي ندارند

  2. سلام نویدار عزیز
    امروز با وبلاگ شما آشنا شدم. کارت واقعاً عالیه
    یه وبلاگ متفاوت، با مطالب خواندنی و یه قلم شیرین
    امیدوارم با انرژی ادامه بدی

  3. دقیقا این عمل وحشیانه مانند همون چیزی است که در قران و احادیث می باشد
    برای ارئه سند و مدرک هم می توانید این نوشته را مطالعه بفرمائید!

    https://www.zandiq.com/fa/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=47

    واقعا که شرم اور این همه وحشی گری در قرن 21 …

  4. وقتی که حق قصاص کردن رو از کسی سلب میکنید در واقع دو فرصت رو از او میگیرید امکان انتقام گرفتن و امکان بخشیدن نمیدونم چی باعث میشه که اینکارو رو بکنیم شاید به خاطر همون از دست دادن تعادل روحی و یا شاید همزاد پنداری در واقع ما به خودمون اعتماد نداریم و فکر میکنم که شاید روزی مهار اختیار ازدستمون در بره و وقتی به مجازاتی که برامون در نظر گرفته شده می اندیشیم,فکر میکنیم آزادی از ما سلب شده برای انجام کاره هایی که امکان انجام دادنش وجود داره.
    نمیدنم تا به حال قرآن خوندید یا نه اما اگه به قسمت هایی که خداوند در اونجا حکم قصاص را تبیین میکنه رجو کنید میبینید که همیشه توصیه به بخشش و دادن دیه بر قصاص کردن غالب اما واقعا جای تعجب نداره چون خب این خداست مگه اعتراف نمیکنه که بخشید وفرصت جبران دادن به انسانها بهتره و مگه اگه بخواد نمیتونه بنده هاش رو مجبور به انجام این عمل نیکتر بکنه؟؟؟نه نمیتونه چون عدالتش زیر سوال میره چون حق تصمیم گیری برای رفتار بنده هاش نداره.من هیچوقت چیز های مکتوب رو مبنای استدلالم قرار نمیدم اما بد نیست گاهی از این مفاهیم کمک بگیریم.

  5. سلام
    اونها به خاطر کناه کی انجام دادن و با حیثیت یک انسان بازی کردن مجازات شدن، وحشیانه اون کاریه که زن و بچه خردسال و جوونو و پیرو 100 تا 100 تا میکشن و هیچ کس هم عین خیالش نیست توی این همه کشورهای مختلف به بهانه آزادی و در واقع به خاطر بردن ثروت کشورها.
    سلامت باشید، منتظر پست بعدیت هستم.

  6. قصاص ابدا كار وحشيانه اي نيست! نه وحشيانه تر از كاري كه اونا انجام داده بودن

  7. اگه قصاص نبود گند دنیا رو برمیداشت.
    اما اگه اعتراضت به مجبور کردن ادما برای نگاه کردنه باهات موافقم.

  8. درود
    از شاهكارهاي دادگستري عربستان ميتوان به حكم اعدام آريشگر ترك بجرم توهين به خدا!!! اشاره كرد!
    منم تبريك ميگم خيلي كارشون درسته!!!
    شاد باشي.

پاسخی بگذارید

