یک سفر کوتاه و پرسشی بی پاسخ

هفته پیش یکی از مهندس ها را که اردنی است، برای انجام کاری تخصصی به تهران فرستادم. او که برای بار اول به ایران می رفت، کلی تشویش و نگرانی داشت که البته رویش نمی شد به من بگوید. همزمان کنجکاو هم بود. رفت و دیروز برگشت. کارش را با موفقیت انجام داده بود.خیلی به او خوش گذشته بود و از تهران یا با تلفظ خودش طهران خوشش آمده بود. با وجودی که تنها یک نیم روز وقت آزاد داشت، همکاران ایرانی او را به دربند برده بودند و حسابی به او رسیده بودند. از جمله کله پاچه و دیزی خورده بود. چند مورد توجهش را حسابی جلب کرده بود. یکی این که می گفت چقدر در محیط کار زن زیاد است، آن هم زنان متخصص. زیبایی همکاران زن نیز چشمش را گرفته بود وما هم به جای همه پز دادیم! از طبیعت تهران و اطراف آن خوشش آمده بود ولی می گفت تهرانی ها در رانندگی هیچ چیز را رعایت نمی کنند و یک جورایی «ترسناک» هستند. گفتم رتبه اول دنیا را در کشته ها و تعداد تصادف در دنیا را دارند و تازه مدعی هم هستند که همه شان رانندگی شان خوب است.

می گفت در راه بازگشت به فرودگاه یک مسجد خیلی بزرگ دیدم و عکس گرفتم. عکس را نشان داد. گفتن این مسجد نیست و آرامگاه خمینی است. مات ماند. گفت آرامگاه در اسلام؟ آن هم اینطوری و با گنبد طلا؟ مگر می شود؟ این کارها حرام است. بت پرستی است. گفتم کجایش را دیده ای! باید می رفتی به شهرهای مذهبی ایران و آنجاها را می دیدی.

البته من که جوابی نداشتم. آن هایی که این گنبدها و بارگاه ها را می سازند، خودشان بیایند به این پرسش تاریخی جواب دهند. من که اینجا در عربستان سعودی هفته ای یک یا دوبار با این پرسش روبرو می شوم. برای همین هم در اینجا نوشتم که شما هم بدانید و شاید یکی پیدا شود و یک پاسخ مناسب به ما یاد بدهد که ما هم بتوانیم به اینجایی ها بگوییم.

Advertisements

4 پاسخ

  1. مذهب شیعه با تضادهای بنیادینی که دارد فقط با سفسطه میتواند برای کوته مغزان جوابی دست و پا شکسته جور کند

  2. سلام دوست عزيز.
    آرامگاه سازي در ايران ريشه طولاني دارد. آرامگاه كوروش و داريوش را ببينيد .در ايران پس از اسلام ، ايراني ها اولش قبول كردن كه از تجمل دوره ساساني فاصله بگيرند و همه چيز را به صورت ساده استفاده كنند، اما يه كم كه گذشت، دلشون براي چهار طاقي ها ( آتشكده ها) تنگ شد و فكر مي كنم آرامگاه يعقوب ليث در خوزستان( شوش يا شوشتر) از اولين آرامگاه هاي پس از اسلام باشه. ايراني ها پس از اسلام، عناصر ايراني را نتوانستند فراموش كنند. آرامگاه سازي براي بزرگداشت آدمها بوده ظاهراً.

  3. سلام.ساختن بارگاه هيچ تضادي با خداپرستي ندارد و نوعي بزرگداشت شعاير خداست،همانگونه كه بر طبق آيات قرآن در سوره كهف،پس از فوت اصحاب كهف بر سردر غار،مسجد ساخته شده و اين امريست كه باعث عزت بخشيدن به نمادهاي ديني مي شود.
    همچنين زيارت بقاع متبركه بت پرستي نيست بلكه نوعي احترام به ايمه و بزرگان است،و سنگ و ضريح در اين اماكن به علت نزديكي به حجت خدا تبرك پيدا ميكنند،همانگونه كه در قرآن آمده با اينكه پيراهن يوسف شيئ بود،به خاطر اينكه در كنار حجت خدا بود باعث شفاي كوري پدرشد.

  4. چرا این سوال را می پرسید؟ مگر خیلی از کار های مردم دنیا درست است. نمی دانم این کار درست است یا نه، ولی هر چه باشد وجود دارد و یاد آور جزئی از تاریخ و آداب ایران است.
    چه ربطی به کفر و شرک دارد.
    مگر همه باید مانند عرب ها باشند و مطابق فرهنگ آنها عمل کنند. این همه اختلاف فرهنگی در دنیا است، آنوقت گیر دادید به ما.
    همینه که هست. می خواد خوشتون بیاد، می خواد نیاد.
    از این شخصی هم که به شیعه توهین کرده باید بپرسم، به نظر تو شیعه گمراه تر است یه مسیحی یا یهودی؟

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: