ریکیاویک:اسکناس 50 کرونی

فکر کردم برای خرید به یک مرکز خرید بروم. در خیابان که نمی شد قدم زد و فروشگاه های کوچک را تماشا کرد. در کتاب راهنما نشانی یک مرکز خرید سرپوشیده را پیدا می کنم. با اتوبوس می خواهم به آنجا بروم. در ایستگاه دستگاهی برای خرید بلیط نیست. پس بلیط را راننده می فروشد. همین جور هم بود. تنها اسکناس 50 کرونی را که در فرودگاه عوض کرده بودم را به او می دهم. می گوید: «این اسکناس را نمی توانم خرد کنم.»  و دوستانه می گوید: «مهم نیست. بفرمایید!» چه جالب! چنین چیزی در انگلیس، فرانسه یا آلمان ممکن نیست.

در مرکز خرید ساعتی می گردم و چند چیز می خرم که با کارت اعتباری می پردازم. برای بازگشت تا ایستگاه اتوبوس باید چند صد متر از میان یک منطقه ساخته نشده برفی بگذرم. به ایستگاه که می رسم یادم می آید که هنوز تنها همان اسکناس 50 کرونی را دارم. به خود می گویم شاید راننده این بار بتواند آن را خرد کند. اتوبوس می آید. راننده همان راننده است و من کمی خجلت زده می شوم. می گویم من هنوز همان اسکناس را دارم. او به جای من عذر خواهی می کند که کماکان نمی تواند آن را خرد کند و مودبانه می گوید: «بفرمایید!»

عجب جایی است. یاد رمان معروفی می افتم که در آن چند ثروتمند میان خود یک شرط عجیب می بندند که به جوان فقیری یک چک با رقوم نجومی بدهند و سر این که بر سر او چه خواهد آمد شرط بندی کنند. جوان بیچاره هر کجا می رود، هر کسی به دلیلی از خرد کردن چک او خودداری می کند و به اعتبار آن چک هر چه می خواهد به نسیه به او می دهند و … داستان یادم نیست و نمی دانم از کدام نویسنده است. گمان کنم یکی از شرط ها بر سر این بود که می گفتند او از گرسنگی خواهد مرد چون با آن چک نمی تواند نان بخرد.

در کتاب خود در باره ایسلند می خوانم که مردم اینجا بالاترین میزان تحصیلات دانشگاهی نسبت به جمعیت را در اروپا دارند و پایین ترین میزان جرم و جنایت.

یک پاسخ

  1. با سلام، داستان مورد اشاره کتابیست به نام شرط بندی دو میلیون دلاری از مارک تواین.
    زیبا می نویسید، امیدوارم موفق باشید و ادامه دهید.
    =========================
    ممنونم! یادم رفته بود نام این داستان.

پاسخی بگذارید

